Kontextová reklama
Mám rád to, čemu se říká kontextová reklama. Když se na internetu objeví článek na nějaké téma, hned se pod ním vyrojí řada nabídek. Předpokládám, že je vytváří buď chytrý počítač podle klíčových slov, nebo přitroublý člověk podle téhož klíče.
Tak například pod zprávou o tom, že na tiskové konferenci omdlela mluvčí maďarské vlády a sám premiér ji odnesl v náručí, následoval bohatý materiál. Jeden z nich hlásal: "Navštivte s námi maďarské lázně a objevte jejich léčebné účinky!" To není zlá nabídka, ale nevím, jak bych se tam domluvil a jestli by léčili mé skutečné problémy, které navíc ani já sám neznám a neumím ani česky pojmenovat. Krom těch, které tajím. Další nabídka se týká poskytování monitoringu medií a PR. S tím si moc nepomohou, protože monitoring medií si dělám sám tím, že je průběžně sleduji a PR mi stejně nijak nepomůže, protože kde nic není, ani smrt nebere. Další nabídka zní: "Překládejte sami a hned." Je fakt, že maďarský premiér mluvčí poměrně hbitě naložil a přeložil a odnesl. Jak vidno, nepotřeboval na to žádnou agenturu, prostě profesionál. Jak jsem pak zjistil, šlo nikoli o překládání osob, ale elektronické překládání textů. Zatím bych doporučil do toho nejít, protože kdo někdy v životě viděl elektronicky přeložený text, tuší, že je to jedna z cest, jak se nikdy s nikým na světě nedorozumět. Pak tam byl ještě jeden odkaz na nějakou směnárnu, což nechápu, ale zabývat se tím nebudu, protože než budu mít nějaké peníze, bude tu už nejspíš euro a do té doby nemám moc co směňovat.
Zkusil jsem si ověřit, co říká kontextová reklama k jiným textům. Tak například u článku "Na Česko se žene silný vítr" jsem dostal nabídku DVD s tanečními kursy, zřejmě abych se dokázal ve větru klátit nějakým esteticky přijatelným způsobem. Srozumitelnější je mi nabídka, která zní: "obrovský výběr kabelů a konektorů za výhodné ceny". Pokud se na Česko žene silný vítr, je jistě dobré se někde připoutat a konektorem zapojit, aby nás to neodfouklo.
Mystériem je pro mě reklama pod článkem "Korejský poloostrov je před válkou". Vesměs se týká nabídky hydraulické techniky. Možná přechytralý počítač nějak pochopil, že na onom asijském poloostrově roste tlak a mělo by se toho profesionálně využít.
Kontroloval jsem, co se objevuje pod články, se kterými mám něco společného já sám. Pod recenzí na mou knihu o papežství se objevila reklamní výzva: "Zhubněte do jara". Zní to podezřele. Ne že by to bylo úplně mimo, ale řekněte sami: čekali jste někdy, že stroje začnou být vůči lidem tak drzí?
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.