Klangforum Wien na Pražském jaru. Záznam koncertu v rámci projektu Prague Offspring
Festival Pražské jaro přišel letos s novým projektem nazvaným Prague Offspring. Jeho cílem je zvát vynikající interprety a současně dát příležitost mladé generaci skladatelů. Hlavním lákadlem bylo několikadenní hostování rakouského souboru soudobé hudby Klangforum Wien, který jako „ensemble in residence“ nabídl dva večerní koncerty a „čtení skladeb“ mladých českých skladatelů.
Se souborem do Prahy přijela také slavná Rakušanka Olga Neuwirth a na obou koncertech jsme tak mohli slyšet její dílo. Koncerty Prague Offspring byly zaznamenané Český rozhlasem.
V první části programu zaznělo pět skladeb mladých skladatelů vzniklých na objednávku festivalu speciálně pro tuto příležitost: Konstantin Heuer (1989), německý skladatel působící v Berlíně, který se ve své hudbě se inspiruje širokou škálou vlivů západní i nezápadní provenience a minulých epoch pro koncert Klangfora Wien vytvořil skladbu peripety – dissolution. Hostem pořadu Futurissimo je Jakub Rataj (1984), který v krátkém rozhovoru přiblíží svou skladatelkou estetiku a zvláště skladbu Fade no More vytvořenou pro soubor Klangforum Wien. Skladatelka Lucie Vítková je také improvizátorkou a performerkou. Její skladba Sen ostatních je inspirovaná Citátem z přednášky Gillese Deleuze „Každý z nás je víceméně obětí toho, jak o nás ostatní sní.“ Průběh skladby určuje komplexní plán vztahů mezi hráči, kteří se navzájem sledují podle pokynů ve sluchátkách.
Slovenský skladatel Adrián Demoč (1985) vytvořil dílo nazvané Súzvuk a chvenie. Inspirací mu byl krátký fragment rozhovoru s Davidem Lynchem, v němž filmový režisér hovoří o trpělivosti potřebné pro jakoukoliv tvůrčí činnost. Ian Mikyska (1994) metaforicky vysvětluje svůj koncept skladby Dissolving; Settling takto: „Přijdete k nějaké vodě plné sedlin, kterou trochu zamícháte, a potom čekáte. Sedliny se točí dokola, zpomalují, až se nakonec usadí a voda je opět průzračná. Podobným způsobem se často popisuje i proces meditace, kdy nejdříve pozorujeme, jak se naše mysl víří, plná myšlenek, vzpomínek, plánů a obav, ale postupným sezením a ‘odtažitým‘ pozorováním těchto jevů se mysl zklidní a můžeme ji pozorovat s větším klidem.“
Čtěte také
Na závěr provedlo Klangforum Wien rozsáhlou kompozici Lost Highway Suite Olgy Neuwirth. Suita je koncertním zpracováním hudby z její úspěšné opery Lost Highway na námět mysteriozního filmu Davia Lynche. Ve Futurissimu z této rozsáhlé kompozice zazní jen část. Klangforum Wien diriguje Bas Wiegers.
Související
-
Prostor jako hudební nástroj. Industriální struny sálu DOX+ jsou naladěny na Pražské jaro
O propojení architektury a hudby mluví Saša Michailidis s architektem Petrem Hájkem a skladatelem Jakubem Ratajem.
-
Osm premiér pro oslavence Petra Kotíka – DOX 2022
Dva narozeninové koncerty pro skladatele, dirigenta, flétnistu a zakladatele festivalů a ansámblů nové hudby Petra Kotíka se nedávno uskutečnily v Ostravě a Praze.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.