Klangforum Wien na Pražském jaru. Záznam koncertu v rámci projektu Prague Offspring

29. červen 2022

Festival Pražské jaro přišel letos s novým projektem nazvaným Prague Offspring. Jeho cílem je zvát vynikající interprety a současně dát příležitost mladé generaci skladatelů. Hlavním lákadlem bylo několikadenní hostování rakouského souboru soudobé hudby Klangforum Wien, který jako „ensemble in residence“ nabídl dva večerní koncerty a „čtení skladeb“ mladých českých skladatelů. 

Se souborem do Prahy přijela také slavná Rakušanka Olga Neuwirth a na obou koncertech jsme tak mohli slyšet její dílo. Koncerty Prague Offspring byly zaznamenané Český rozhlasem. 

V první části programu zaznělo pět skladeb mladých skladatelů vzniklých na objednávku festivalu speciálně pro tuto příležitost: Konstantin Heuer (1989), německý skladatel působící v Berlíně, který se ve své hudbě se inspiruje širokou škálou vlivů západní i nezápadní provenience a minulých epoch pro koncert Klangfora Wien vytvořil skladbu peripety – dissolution. Hostem pořadu Futurissimo je Jakub Rataj (1984), který v krátkém rozhovoru přiblíží svou skladatelkou estetiku a zvláště skladbu Fade no More vytvořenou pro soubor Klangforum Wien. Skladatelka Lucie Vítková je také improvizátorkou a performerkou. Její skladba Sen ostatních je inspirovaná Citátem z přednášky Gillese Deleuze „Každý z nás je víceméně obětí toho, jak o nás ostatní sní.“ Průběh skladby určuje komplexní plán vztahů mezi hráči, kteří se navzájem sledují podle pokynů ve sluchátkách.

Soubor Klangforum Wien

Slovenský skladatel Adrián Demoč (1985) vytvořil dílo nazvané Súzvuk a chvenie. Inspirací mu byl krátký fragment rozhovoru s Davidem Lynchem, v němž filmový režisér hovoří o trpělivosti potřebné pro jakoukoliv tvůrčí činnost. Ian Mikyska (1994) metaforicky vysvětluje svůj koncept skladby Dissolving; Settling takto: „Přijdete k nějaké vodě plné sedlin, kterou trochu zamícháte, a potom čekáte. Sedliny se točí dokola, zpomalují, až se nakonec usadí a voda je opět průzračná. Podobným způsobem se často popisuje i proces meditace, kdy nejdříve pozorujeme, jak se naše mysl víří, plná myšlenek, vzpomínek, plánů a obav, ale postupným sezením a ‘odtažitým‘ pozorováním těchto jevů se mysl zklidní a můžeme ji pozorovat s větším klidem.“   

Čtěte také

Na závěr provedlo Klangforum Wien rozsáhlou kompozici Lost Highway Suite Olgy Neuwirth. Suita je koncertním zpracováním hudby z její úspěšné opery Lost Highway na námět mysteriozního filmu Davia Lynche. Ve Futurissimu z této rozsáhlé kompozice zazní jen část. Klangforum Wien diriguje Bas Wiegers.

Spustit audio

Související