Když architektura vzdělává: Chytrá škola od studia Bearth & Deplazes Architekten
Architektura musí v první řadě splnit svůj hlavní účel, tj. vytvořit co nejlepší prostor pro činnosti, které v ní potřebujeme dělat. Kromě toho nám ale dokáže nabídnout další obohacení. Jedním z nich je například schopnost nás vzdělávat. V potenciálu nabídnout nám přesah nad rámec nezbytné účelnosti je rozdíl mezi skutečnou architekturou a prostou stavební produkcí. Skvělým příkladem je budova školy od studia Bearth & Deplazes Architekten ve Švýcarsku.
Vzdělání skrze architekturu
Čtěte také
Některé budovy nás vzdělávají cíleně, třeba muzea. Ale i ostatní architektura nás může vzdělávat – pouze skrze sebe sama. Její vlastnosti nám mohou něco říkat o světě, o svém vztahu k němu.
Sdělují nám cosi o historii, symbolizují kulturní událost, využívají nejnovější vědecké poznatky, reprezentují určitou životní filosofii, učí nás o podstatě a působení krásy a podobně. (V tomto smyslu je důležitý veřejný prostor, protože zasahuje velké množství lidí bez ohledu na jejich sociální původ.)
Poznávat, jak architektura funguje
Skvělým příkladem je třeba základní a střední škola ve švýcarské Velle od studia Bearth & Deplazes Architekten. Děti tam při běžném pohybu školou vidí, jak stavba a technologie v ní fungují. Vnímají, proč jsou řešené právě takto – například kvůli dopadu na životní prostředí. Budova je vytápěná pouze slunečním zářením a využívá k tomu pohltivé hmoty a struktury podlah, zdí a především stropů.
S tím souvisí i energeticky úsporné osvětlení. Na vnitřní straně oken jsou naklápěné žaluzie směřující maximum slunečního světla na stropy, což jednak maximalizuje vstřebávání tepla ve stropech, jednak zlepšuje přirozené osvětlení místností a snižuje jeho energickou spotřebu.
Také akustika je řešená bez přídavných opatření, využívá pouze materiály, konstrukce, plasticitu detailu a tvar prostoru. Například žebrové nosníky v budově školy,či profilované podhledy stropu ve sportovní hale současně působí jako velmi účinné akustické difuzéry.
Kontrast i udržitelnost fungují
Stavba svou architekturou dětem ukazuje také to, že i zdánlivé protiklady spolu mohou v architektuře existovat současně – že jazyk moderní architektury může navazovat na jazyk starý, že čistá krása se nevylučuje s účelností.
Také jsou zde vidět hodnoty udržitelnosti – nejen v ekologii technologií, ale například i v rozhodnutí o ponechání a opravení staré školy a jejím začlenění do areálu nové. Inspirující pro život je i celková jednoduchost, úspornost, skromnost budovy i jejího vybavení.
Související
-
Škola ve Vantoux. Modernistický pavilón základní školy ve Vantoux navrhl v roce 1950 Jean Prouvé
Jednopodlažní pavilón základní školy ve městečku Vantoux nedaleko Nancy ve východní Francii představuje jedno z unikátních děl francouzského poválečného modernismu.
-
Architekt Gočár chápal, že pro formování osobnosti jsou zásadní první roky a prostředí kolem dítěte
S královéhradeckou mateřskou školou, které dal architekt nevšední podobu zaoceánského parníku, vás seznámí historik umění Jakub Potůček.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.