Kam až jsme schopni zajít? Inscenace Putinovi agenti zkoumá hranice manipulace
Jsou určité strategie, jak dostat lidi tam, kam potřebujete. Režisérka Petra Tejnorová dnes v pražských Jatkách78 uvádí premiéru live cinema představení o ruské špionáži.
Nápad vytvořit inscenaci, která otvírá téma působení ruských agentů na území České republiky, přišel při četbě stejnojmenné knihy investigativního novináře a dlouholetého redaktora Respektu Ondřeje Kundry. „Už první kapitola pro mě byla tak sugestivní a nabízela tak silný příběh, že jsem hned věděla, že to chci dělat,“ vysvětluje režisérka.
Hollywoodský trhák po česku. V hlavní roli Robert Rachardžo
Na předloze Petru Tejnorovou upoutal kromě silného příběhu i její filmový potenciál: „Uvažovala jsem v té době o projektu, ve kterém bych znovu pracovala s metodou live cinema, a tohle byl ideální námět. Příběh totiž nesl všechny rysy hollywoodského velkofilmu, a přitom se odehrával v Čechách,“ upřesnila v ArtCafé.
Z knihy, v níž Kundra přináší komplexní pohled na současné Rusko a jeho špionážní strategie, vyzdvihla Tejnorová se souborem Temporary Collective příběh Roberta Rachardža. Zkušený ruský agent, který na území České republiky operoval řadu let, se úspěšně napojil na špičky české armády. Vypracoval mimo jiné psychologické profily její generality, a předal je ruské rozvědce. Když byl bezpečnostními službami odhalen, zmizel beze stopy v lesích poblíž Milovic.
Live cinema: živé kino, které přináší jistotu i pochybnosti
Téma špionáže a manipulace s lidmi, fakty a informacemi, přenášejí tvůrci na scénu a zároveň i na filmové plátno, a to pomocí metody live cinema.
Čtěte také
Princip paralelního živého natáčení, střihu i projekce použila Petra Tejnorová už v řadě předchozích projektů: „Zatímco v kině sledujete výsledný film, v našem případě vidíte, jak filmová iluze vzniká. Vidíte kameramany pobíhající po scéně, vidíte, co z reality se objeví na filmovém plátně,“ popisuje autorka pozitivní aspekty metody, o jejímž užití zároveň původně pochybovala: „Kladla jsem si otázku, zda to má smysl v momentě, kdy jsme všichni zahlceni obrazy, které často pomáhají tomu, že se lži vydávají za fakta. Nakonec to ale bylo dobré rozhodnutí, podařilo se nám žánr posunout dál. Začali jsme pracovat s novou technikou, s jiným pojetím živého času.“
Filmové médium aneb balanc na hraně manipulace
Funkci a roli filmového média v inscenaci upřesnila dramaturgyně Nina Jacques:
„Médium filmu je tu vlastně paralelou ke všem taktikám a strategiím, které Rusko používá k destabilizaci oblasti svého geopolitického zájmu. Pomocí filmu můžete lhát, můžete realitu a fakta různě kombinovat. Stejně tak můžete jeho prostřednictvím dostat lidi tam, kam potřebujete. Při zkouškách bylo zajímavé sledovat, kam až byli někteří lidé schopní zajít. A jak z toho byli následně sami překvapeni,“ říká dramaturgyně o roli publika, které je významným spolutvůrcem celého projektu.
Jakou roli publiku tvůrci přisoudili? Jaké funkce v inscenaci plní jediný herec Petr Vančura? A jak funguje metoda live cinema technologicky? Poslechněte si záznam pořadu, jehož součástí je i hudební blok Zdeňka Přidala. Seznamuje v něm s interprety, kteří v září vystoupili na festivalu Jazz au Chellah v marockém Rabatu.
Související
-
Svět online videoher vypadá jako virtuální Eldorádo, ale je to opravdu tak?
Jan Mocek ukazuje ve své inscenaci svět online videoher. Vidí v nich digitální společenství, kde se schází miliony lidí z celého světa. Jak se v digitálních městech žije?
-
O „nezávislosti“ s Asociací nezávislých divadel
Co je nezávislé divadlo? Jak podporovat nezávislé divadelníky? Odpovědi hledáme s Asociací nezávislých divadel, předsedou Štěpánem Kubištou a členem rady Petrem Prokopem.
-
Existuje hrdinství v dronové válce? O bezpilotním bombardování pojednává soubor 11:55
Divadelní soubor 11:55 zkoumá v nové autorské inscenaci proměny válečných konfliktů...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.