Johann Sebastian Bach: Violoncellové suity

26. květen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Saša Večtomov: Bach – Violoncellové suity

Zdigitalizovaný komplet nahrávek, který v roce 1984 pořídil Saša Večtomov (1930–1989). Poslechněte si recenzi Petra Vebera.

(…) Syn violoncellisty Ivana Večtomova, hudebníka ruského původu, člena Pražského kvarteta a od roku 1945 koncertního mistra České filharmonie. Učil se u otce, který se před válkou učil u cellisty Alexaňana, známého pařížského asistenta Pabla Casalse. A Casals byl v mládí prvním cellistou, který objevil kouzlo a hodnotu Bachových suit a začal je veřejně hrát… Saša Večtomov byl tedy ovlivněn francouzskou školou, pak i tím, že studoval v Moskvě, ale samozřejmě i školu českou. Stal se členem Českého tria, ale byl trvale také významným sólistou. Bachovy suity jako první v tuzemsku zahrál všechny v jednom koncertním večeru, a to zpaměti. To bylo v roce 1980. Nejde opravdu o nic snadného, jednotlivé skladby kumulují technická úskalí a vyžadují podrobně promyšlená řešení, už proto, že počítají i s polyfonní hrou, ale i proto, že potřebují přesně odvážený styl a výraz. Od první k šesté se zvětšuje jejich náročnost i rozsah. První suita zabírá asi 11 minut, poslední dvě každá přes dvacet minut…. Jak je Saša Večtomov hraje? Soustředěně, zažitě, pevným tónem, s častými drobnými rubaty, která vnášejí do řádu a pravidelnosti trochu romantizující výrazové momenty. (…) 

Nahrávka vyšla u vydavatelství Supraphon.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?