Je tohle ještě hudba? Světově uznávaný cembalista Mahan Esfahani hostem Futurissima
„Slyšel jsem čelné představitele cembalového světa hrát recitály, které zněly, jako kdyby právě někdo zemřel,“ pronesl cembalista Mahan Esfahani v rozhovoru pro internetový magazín o vážné hudbě VAN.
Provokativní umělec na sebe umí strhnout pozornost médií a vzbudit emoce, zvlášť když se pustí do kritiky dle jeho názoru nesmírně konzervativního světa historicky poučené interpretace staré hudby na cembalo. Nespokojenost s těmito poměry se stala jedním z důvodů, proč se Esfahani pustil do interpretace soudobé hudby.
Čtěte také
Mezi plody této aktivity patří i album Musique?. Zatímco na dřívějších albech kombinoval barokní kousky s těmi moderními – včetně Reichova Piano phase upraveného pro cembalo – v albu, které v roce 2020 vyšlo u britského nezávislého labelu Hyperion Records, najdete pouze skladby z 20. a 21. století. Mezi šesti díly od skladatelů a skladatelek je zařazena i skladba napsaná přímo pro Esfahaniho od umělkyně Anahity Abbasi. Z pestrého alba v pořadu také zazní skladby od Tōru Takemitsu, Kaiji Saariaho a Gavina Bryarse.
Rodák z Teheránu, který odmalička vyrůstal v USA, přijel do Prahy studovat k Zuzaně Růžičkové. Nakonec se zde usadil, byť ho často nezastihnete v Praze, nýbrž v koncertních sálech po celém světě. Je velice činorodý i na sociálních sítích, zejména na Twitteru. Rozhovor s ním připravil Jiří Slabihoudek, svůj hlas mu propůjčil Vojtěch Babka.
Související
-
Mahan Esfahani zazářil po boku SOČRu
A nebylo to poprvé: Poslechněte si, jak před třemi lety pod taktovkou Jiřího Rožně přednesli Koncert pro cembalo a smyčcový orchestr Viktora Kalabise.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka