Je tohle ještě hudba? Světově uznávaný cembalista Mahan Esfahani hostem Futurissima

10. říjen 2021

„Slyšel jsem čelné představitele cembalového světa hrát recitály, které zněly, jako kdyby právě někdo zemřel,“ pronesl cembalista Mahan Esfahani v rozhovoru pro internetový magazín o vážné hudbě VAN. 

Provokativní umělec na sebe umí strhnout pozornost médií a vzbudit emoce, zvlášť když se pustí do kritiky dle jeho názoru nesmírně konzervativního světa historicky poučené interpretace staré hudby na cembalo. Nespokojenost s těmito poměry se stala jedním z důvodů, proč se Esfahani pustil do interpretace soudobé hudby.

Čtěte také

Mezi plody této aktivity patří i album Musique?. Zatímco na dřívějších albech kombinoval barokní kousky s těmi moderními – včetně Reichova Piano phase upraveného pro cembalo – v albu, které v roce 2020 vyšlo u britského nezávislého labelu Hyperion Records, najdete pouze skladby z 20. a 21. století. Mezi šesti díly od skladatelů a skladatelek je zařazena i skladba napsaná přímo pro Esfahaniho od umělkyně Anahity Abbasi. Z pestrého alba v pořadu také zazní skladby od Tōru Takemitsu, Kaiji Saariaho a Gavina Bryarse.

Rodák z Teheránu, který odmalička vyrůstal v USA, přijel do Prahy studovat k Zuzaně Růžičkové. Nakonec se zde usadil, byť ho často nezastihnete v Praze, nýbrž v koncertních sálech po celém světě. Je velice činorodý i na sociálních sítích, zejména na Twitteru. Rozhovor s ním připravil Jiří Slabihoudek, svůj hlas mu propůjčil Vojtěch Babka.

Spustit audio

Související