Letní deník posluchače Klusáka: Kundera textařem, Serebrennikov před soudem, Esfahani se řítí s Ferrarim

19. červenec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Mahan Esfahani
0:00
/
0:00

Existují písně s texty Milana Kundery? Tak se ptá Pavel Klusák v dalším díle svého posluchačského deníku v rámci Sedmého nebe. Nachází nakonec dvě skladby na slova aktuálně tak propíraného literáta: jednu vydal Supraphon zcela oficiálně v roce 1985, tedy v době, kdy se o emigrantu Kunderovi veřejně mlčelo. Co je to za skladbu? Uslyšíte v Sedmém nebi.

V tradičním dramaturgickém slalomu mezi styly Klusák vzpomíná na nedávno zemřelého libereckého songwritera Karla Diepolda: autora písní pevné, ztišeně proklamované víry a naděje. Karel publikoval za celý svůj život asi čtyři minuty nahrávek, jakkoli jeho repertoár existuje přes třicet let. Nyní, bohužel posmrtně, vyjde na albu.

Čtěte také

Pořad sleduje další aktuality: V Rusku byl odsouzen k podmíněnému trestu režisér Kirill Serebrennikov, jehož energický, snivý film Léto o rockerech v sovětském Leningradu překvapil i české publikum. Proces se svobodomyslným Serebrennikovem komentují světová média jako vykonstruovaný. Dál už čistě hudebně: Mladý slovenský skladatel Adrián Demoč žije ve Španělsku, jeho postminimalistický Canon nahrál v Itálii flétnista Manuel Zurria. Tomáš Šenkyřík o ambientní skladbě Tata, vydané na londýnské značce Slowcraft, z domovského Brna Židlochovic píše: Track vznikl během nouzového stavu na Rusavě. Zvukově je postavený na terénních zvucích, které jsem natočil kolem venkovního jídelního stolu, kde jsme od dětství celá rodina obědvali… 

Osobností, v níž se snoubí virtuos s vichrně energickým milovníkem hudby, je cembalista Mahan Esfahani. Rodák z Teheránu, absolvent studií v USA, pozdní žák Zuzany Růžičkové a současný pražský rezident je skutečně pozoruhodný světoobčan, syntetizující přirozeně poznané kultury. Britský label Hyperion teď vydal jeho album, kde cembalo skvěle zpracovává současné skladby – od Henryho Cowella a Toru Takemitsu až k skladbě z pozůstalosti velkého jména elektroakustické hudby Luca Ferrariho. Vdova po skladateli Brunhild Ferrari, sama také skladatelka, byla neocenitelnou průvodkyní při rekonstrukci skladby Programme commun – Musique socialiste ? pro cembalo a elektronickou hudbu ze záznamu.

Čtěte také

Protože bez nové experimentální hudby by Klusákovy pořady vyzněly neúplně, prostor dostává John Wall: anglický samouk v oboru počítačové hudby, který během koronakrize vydal ze archivů další nahrávky zvukově jedinečného stylu. Dá se v abstraktní hudbě truchlit, či aspoň složit meditativní pocta beze slov? Harfista Rhodri Davies (známý i ze spolupráce s Richardem Dawsonem) natočil sólově hodinovou plochu, která je velkým rozloučením s kontrabasistou a improvizátorem Simonem H. Fellem: místy je tok zvuků provzdušněný a neuspěchaný právě jako Fellův styl, místy harfista skrze hru smyčcem vzpomíná na techniky svého kamaráda a spoluhráče, jsou tu temná místa připomínající odbíjení zvonu nebo dunění země. O to smířlivěji se deník uzavírá: Václav Havelka III a Andrea Knotková odívají indické mantry do postrocku: Na vyváženém albu Universal Prayer jim při tom asistují Bonnie Prince Billy, Lenka Dusilová či členové kapely Swans.

autor: Pavel Klusák
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.