Letní deník posluchače Klusáka: Kundera textařem, Serebrennikov před soudem, Esfahani se řítí s Ferrarim
V tradičním dramaturgickém slalomu mezi styly Klusák vzpomíná na nedávno zemřelého libereckého songwritera Karla Diepolda: autora písní pevné, ztišeně proklamované víry a naděje. Karel publikoval za celý svůj život asi čtyři minuty nahrávek, jakkoli jeho repertoár existuje přes třicet let. Nyní, bohužel posmrtně, vyjde na albu.
Čtěte také
Pořad sleduje další aktuality: V Rusku byl odsouzen k podmíněnému trestu režisér Kirill Serebrennikov, jehož energický, snivý film Léto o rockerech v sovětském Leningradu překvapil i české publikum. Proces se svobodomyslným Serebrennikovem komentují světová média jako vykonstruovaný. Dál už čistě hudebně: Mladý slovenský skladatel Adrián Demoč žije ve Španělsku, jeho postminimalistický Canon nahrál v Itálii flétnista Manuel Zurria. Tomáš Šenkyřík o ambientní skladbě Tata, vydané na londýnské značce Slowcraft, z domovského Brna Židlochovic píše: „Track vznikl během nouzového stavu na Rusavě. Zvukově je postavený na terénních zvucích, které jsem natočil kolem venkovního jídelního stolu, kde jsme od dětství celá rodina obědvali…“
Osobností, v níž se snoubí virtuos s vichrně energickým milovníkem hudby, je cembalista Mahan Esfahani. Rodák z Teheránu, absolvent studií v USA, pozdní žák Zuzany Růžičkové a současný pražský rezident je skutečně pozoruhodný světoobčan, syntetizující přirozeně poznané kultury. Britský label Hyperion teď vydal jeho album, kde cembalo skvěle zpracovává současné skladby – od Henryho Cowella a Toru Takemitsu až k skladbě z pozůstalosti velkého jména elektroakustické hudby Luca Ferrariho. Vdova po skladateli Brunhild Ferrari, sama také skladatelka, byla neocenitelnou průvodkyní při rekonstrukci skladby Programme commun – Musique socialiste ? pro cembalo a elektronickou hudbu ze záznamu.
Čtěte také
Protože bez nové experimentální hudby by Klusákovy pořady vyzněly neúplně, prostor dostává John Wall: anglický samouk v oboru počítačové hudby, který během koronakrize vydal ze archivů další nahrávky zvukově jedinečného stylu. Dá se v abstraktní hudbě truchlit, či aspoň složit meditativní pocta beze slov? Harfista Rhodri Davies (známý i ze spolupráce s Richardem Dawsonem) natočil sólově hodinovou plochu, která je velkým rozloučením s kontrabasistou a improvizátorem Simonem H. Fellem: místy je tok zvuků provzdušněný a neuspěchaný právě jako Fellův styl, místy harfista skrze hru smyčcem vzpomíná na techniky svého kamaráda a spoluhráče, jsou tu temná místa připomínající odbíjení zvonu nebo dunění země. O to smířlivěji se deník uzavírá: Václav Havelka III a Andrea Knotková odívají indické mantry do postrocku: Na vyváženém albu Universal Prayer jim při tom asistují Bonnie Prince Billy, Lenka Dusilová či členové kapely Swans.
Související
-
Z deníku posluchače Klusáka: Rastaman zaklíná Husáka a fotograf Sudek pouští desky
Rekonstruovat a rekapitulovat posluchačské zážitky z uplynulého měsíce: To je jednoduchý koncept měsíčních návratů do Sedmého nebe podle Pavla Klusáka.
-
Posluchačský deník Pavla Klusáka: Morové zpěvy Diamandy Galás, Fiona Apple a mistr marketingu Plíhal
Téměř deníková hodina o tom, co se za poslední měsíc semlelo a co publicista Pavel Klusák objevil nového.
-
Dokáže hudba reflektovat časy izolace a karantény? Pavel Klusák představuje nové nahrávky
Hudba, která vznikla v posledních měsících signalizuje, že ani ve světě proměněném pandemií nepřestávají být autorští hudebníci kreativní.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka