Jak vymodelovat míjení času? Hanuš Bartoň se o to pokusil v kompozici Bezčasí

4. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Skladatel Hanuš Bartoň při generálce na světovou premiéru své kompozice Bezčasí

„Hudba je v podstatě strukturování času pomocí zvuku,“ říká skladatel a klavírista Hanuš Bartoň v souvislosti se svou kompozicí Bezčasí. Její světovou i rozhlasovou premiéru provedl v krátkém časovém rozestupu Orchestr Berg.

V srpnu 2020, kdy se mohly krátce konat kulturní akce, proběhl prostorový koncert v pražském kostele U Salvátora. Hanuš Bartoň rozmístil hudebníky k oltáři a na kůr, sólisty po stranách a obklopil tak premiérové publikum zvukem kompozice, která podle jeho slov jen předstírá vývoj. Bezčasí má posluchačům připomenout, že hudba dovede čas nejen strukturovat a modelovat, ale také s ním umí zcela nenápadně manipulovat.

Světová premiéra Bezčasí v kostele U Salvátora

Šedesátiletý Bartoň nezastírá svou lásku k pozdnímu romantismu a všímá si pozoruhodných detailů v symfoniích Gustava Mahlera či Jeana Sibelia. Důležitou roli při vzniku Bezčasí sehrály také improvizace na klavír, který skladatel kdysi koupil od Ilji Hurníka. Výsledkem je hudba, ve které se statické a dynamické vrstvy setkávají v neobvyklých souvislostech.

Nahrávku Bezčasí natočil Orchestr Berg s dirigentem Petrem Vrábelem pro Český rozhlas letos v únoru. Jak Bartoň podotkl, díky možnostem studiové techniky z ní ubylo jen málo prostorového efektu. Zároveň ale vyniklo mnoho detailů, které se při provedení v dlouhém dozvuku kostela ztrácely.

V rámci pořadu Futurissimo zazněla rozhlasová nahrávka Bezčasí poprvé.

autoři: Boris Klepal ,
Spustit audio

Související