Jak vymodelovat míjení času? Hanuš Bartoň se o to pokusil v kompozici Bezčasí
„Hudba je v podstatě strukturování času pomocí zvuku,“ říká skladatel a klavírista Hanuš Bartoň v souvislosti se svou kompozicí Bezčasí. Její světovou i rozhlasovou premiéru provedl v krátkém časovém rozestupu Orchestr Berg.
V srpnu 2020, kdy se mohly krátce konat kulturní akce, proběhl prostorový koncert v pražském kostele U Salvátora. Hanuš Bartoň rozmístil hudebníky k oltáři a na kůr, sólisty po stranách a obklopil tak premiérové publikum zvukem kompozice, která podle jeho slov jen předstírá vývoj. Bezčasí má posluchačům připomenout, že hudba dovede čas nejen strukturovat a modelovat, ale také s ním umí zcela nenápadně manipulovat.
Šedesátiletý Bartoň nezastírá svou lásku k pozdnímu romantismu a všímá si pozoruhodných detailů v symfoniích Gustava Mahlera či Jeana Sibelia. Důležitou roli při vzniku Bezčasí sehrály také improvizace na klavír, který skladatel kdysi koupil od Ilji Hurníka. Výsledkem je hudba, ve které se statické a dynamické vrstvy setkávají v neobvyklých souvislostech.
Nahrávku Bezčasí natočil Orchestr Berg s dirigentem Petrem Vrábelem pro Český rozhlas letos v únoru. Jak Bartoň podotkl, díky možnostem studiové techniky z ní ubylo jen málo prostorového efektu. Zároveň ale vyniklo mnoho detailů, které se při provedení v dlouhém dozvuku kostela ztrácely.
V rámci pořadu Futurissimo zazněla rozhlasová nahrávka Bezčasí poprvé.
Související
-
Orchestr BERG: Dvacítka životních příběhů v miniaturách dvaceti skladatelů a skladatelek
V roce 2020 slavil Orchestr BERG svou dvacátou sezónu a její součástí byl i speciální projekt nazvaný 20x3.
-
Orchestr Berg a hudba polských autorů
Witold Lutoslawski, Pawel Mykietyn, Agata Zubel, Marcin Stańczyk a Tadeusz Wielecki. Připravil a uvádí Jiří Slabihoudek.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.