Jak se proměnilo Divadlo Radost? Pohled do zákulisí brněnské scény pro děti a mládež
Co podle divadelníků může děti v divadle zajímat a čím si získat jejich pozornost? Na to se v pořadu Reflexe. Divadlo zaměřil Michael Sodomka, který se setkal s představiteli jedné z takových scén – s divadelníky z Divadla Radost v Brně.
V Brně fungují dvě profesionální divadla pro děti a mládež s vlastním souborem. Jedná se o Radost a Polárku. První jmenované v loňském roce oslavilo 70 let fungování. Za tato léta se od výrazně loutkového zaměření propracovalo k převaze herecké akce s velkým důrazem na muzikálnost souboru.
V tomto duchu vedl divadlo od devadesátých let režisér, skladatel, herec a letitý principál Radosti Vlastimil Peška, který během jubilejního roku předal umělecké vedení Michalu Sopuchovi.
Absolvent činoherní režie Janáčkovy akademie múzických umění Michal Sopuch má zkušenosti také s vedením Polárky, která je však oproti Radosti experimentálnější. Zde nejen režíroval a šéfoval. Schopnost zastat vícero divadelních profesí prokazuje i v Divadle Radost. Ve spoustě inscenací totiž sám účinkuje, čímž se podobá svému předchůdci Vlastimilu Peškovi.
Jako primární ale vnímá svou roli režiséra, který na scénu Divadla Radost přináší hry ze zcela jiných zdrojů, než bylo doposud zvykem. Více než na klasické čítankové a večerníčkové tituly, které hrály v tomto divadle prim, se zaměřuje na díla světové literatury. V roce 2018 zde uvedl dramatizaci legendární Pipi Dlouhé punčochy od Astrid Lindgrenové a o rok později následoval Čaroděj ze země Oz Laymana Franka Bauma.
Tyto kritikou vlídně přijaté inscenace nespojuje jen osoba režiséra, ale i autora adaptace. Pod oba tituly se autorsky podepsal pedagog JAMU a dramatik Pavel Trtílek, který uvádí, že ke spolupráci s Radostí ho přesvědčila hlavně osobnost Michala Sopucha, se kterým tvořil již v Polárce. Kromě textu se na těchto pohádkových muzikálech podílel i jako textař. Hudbu k oběma inscenacím složil David Rotter. Na základě úspěšné spolupráce se Trtílek s vedením divadla domluvil, že zde nastoupí rovněž jako kmenový dramaturg, aby byl Sopuchovi ku pomoci při výběru dalších titulů. Doplní tak letitou dramaturgyni souboru Evu Janěkovou.
Čtěte také
V divadle však stále působí i Vlastimil Peška. Oficiálně sice již není uměleckým šéfem, ale neustále zde vykonává post ředitele, a zároveň sám tvoří. Jeho poslední inscenací z konce roku 2019 je Zlatovláska.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.