Divadlo není produkt! O nepravidelné dramaturgii brněnského HaDivadla

Strýček Váňa
Strýček Váňa
0:00
/
0:00

HaDivadlo stojí na prahu 45. sezóny s tématem „Zdroje“. Navazuje tak na předchozí sezónu „Práce“. O tom, jak na sebe tato témata navazují, stejně jednotlivé inscenace, promluvili kmenoví tvůrci i zástupci Centra experimentálního divadla, jehož je HaDivadlo součástí.

HaDivadlo, inscenace Macocha

Scéna progresivní dramaturgie

HaDivadlo se už od počátků své existence definuje coby prostor pro výrazné tvůrce. Současné umělecké vedení tomuto záměru zůstává věrné. Prostor v pasáži Alfa, kde HaDivadlo sídlí, se nyní nazývá „scénou progresívní dramaturgie“. Důkazem toho je, že téma „Práce“ nahlíží umělecké vedení z mnoha nejrůznějších úhlů. Každá inscenace nabízí osobitý pohled na věc v závislosti na režijní osobnosti, která ji vytvořila. Maloměšťáci v režii Ivana Buraje, Woyzeck Miroslava Bambuška nebo Prezidentky Kamily Polívkové jsou toho důkazem. „V Maloměšťácích jde o práci jakožto rodinnou komunikaci, která s sebou nese hrozbu mezigeneračních konfliktů, neporozumění, vzájemného napětí a vzteku,“ vysvětluje například kmenový dramaturg HaDivadla Matěj

Z inscenace Prezidentky

Nejnovější studiový projekt Doktorand Jan Faust režiséra Jana Lepšíka, u něhož se na scénáři podílel i jeden ze zakládajících herců HaDivadla Cyril Drozda, funguje jako určitý předěl mezi zmíněnou „prací“ a nadcházejícím tématem „Zdroje.“

Vytvořit živé dílo

„Témata jsou pro nás vždycky spíš takovou inspirací nebo východiskem. Zásadním cílem je vytvořit živé dílo. Ono se pak někdy stává, že inscenace souvisí někdy abstraktněji, jindy zase explicitně. Naším cílem ale určitě není ohýbat tvůrčí svobodu jednotlivých tvůrců…“ uvedl umělecký šéf Ivan Buraj, který popírá, že by tematizování jednotlivých sezón ubíralo přizvaným tvůrcům na kreativitě.

03609014.jpeg

Aktivistický apel

Jak Ivan Buraj, tak Matěj Nytra se nebojí do svých her vložit aktivistický apel. Součástí jejich práce je hluboká rešerše. Podle divadelní kritičky Barbory Lišky má na ni vliv skutečnost, že se oba zároveň vedle vlastní tvorby věnují studiu doktorského programu na JAMU. „HaDivadlo je scénou, která vyžaduje specifického diváka, a to i přesto že se jim (tvůrcům) za poslední roky povedlo dostat do divadla celou generační škálu. A to je na představeních vidět. Diváka aktivizují, nutí ho přemýšlet. Je pak už pouze na něm, jestli se aktivně zamyslí, nebo ne,“ dodává Barbora Liška k tomu, jak inscenace HaDivadla fungují.