Hudební nástroj není žádné omezení, říkají Clarinet Factory
Clarinet Factory letos poprvé představili na LP svou tvorbu spojující jazz, ethno a minimalismus s klarinetovým uměním. V ArtCafé nás vzali do své hudební dílny i do luk.
Clarinet Factory patří k nejosobitějším hudebníkům na naší scéně a právě prožívají úspěšný rok. Čtyřčlenný klarinetový soubor letos získal ocenění Classic Prague Awards v kategorii Crossover, absolvoval turné po Belgii a nedávno vystoupil na kanadském showcase Mundial Montréal zaměřeném na worldmusic. Navíc splnil přání svým příznivcům a vydal své poslední album Meadows v novém masteringu na gramofonové desce.
Místo bicích duní vlaky
Na páté řadové desce Meadows se opět sešla, jak je to pro Clarinet Factory příznačné, pestrá paleta hostů. Klarinetisté Jindřich Pavliš, Luděk Boura, Vojtěch Nýdl a Petr Valášek přizvali ke spolupráci mimo jiné dívčí folklórní soubor z Beskyd Grunik, slovenského bubeníka Daniela Šoltise z Vertigo Quintet nebo Annu Ficelovou, která hraje na píšťalu koncovku.
V hudbě, kterou hrajeme s Clarinet Factory, nepovažujeme nic za chybu.
Jindřich Pavliš
Do hudební kompozice také výrazně promlouvá okolní krajina, a to díky hudební spolupráci s Joe Achesonem z britských Hidden Orchestra, s nímž se Clarinet Factory vydali nahrávat do terénu.
„Joe přišel s nápadem, že pro nás nebude dělat syntetickou elektroniku, ale místo toho vytvoří kompozice ze zvuků zachycených v přírodě. Když jsme mu to odsouhlasili, hned nám navrhl, abychom další den jeli brzy ráno do lesa. Ptáci totiž začínají zpívat ve čtyři,“ přibližuje Pavliš práci na desce, kterou soubor vydal u belgického vydavatelství Home Records. Posluchači si tak mohou vychutnat rytmické kompozice, kde rozpoznají projíždějící vlaky nebo taneční kroky.
Hudba bez hranic
„Často připravujeme workshopy pro děti různých věkových skupin a snažíme se jim ukázat, že hraní na hudební nástroj je svobodný a široký svět, což nás moc baví,“ říká Vojtěch Nýdl.
„Stává se, že za námi přijdou rodiče s dětmi, které na klarinet samy hrají a jsou překvapeni, že klarinetová hudba může být úplně jiná než v podobě klasiky, jazzu nebo lidovky. Přitom ze čtyř klarinetů může vzniknout normální kapela, jako když se sejde bubeník s kytaristou. A to nadchne i některé děti,“ doplňuje Pavliš.
Poslechněte si celé ArtCafé a mimo jiné se dozvíte, jak vznikaly originální klipy k poslednímu albu Clarinet Factory, kdy přichází ta správná chvilka pro hudební inspiraci a jaké hudební ingredience se mohou potkat na příštím albu. Hudbu vybírala Eliška Vidomus, která mimo jiné představila rakouskou jazzovou hudebnici Ángelu Tröndle a saxofonistu a klarinetistu Pavla Hrubého.
Související
-
Když nehoříte, nezapálíte. ZUŠky a jejich učitelé probouzejí v dětech lásku k umění
Česká republika má jednu z nejhustších sítí škol, které podporují umělecký rozvoj dětí. Ve čtvrtek 24. května se téměř všechny zapojí do celonárodního happeningu ZUŠ Open.
-
Důležité je hrát s lidmi. Sisa Fehérová stírá hranice mezi hudebními žánry
Zpěvačka známá především díky kapele Fehero Rocher představuje na albu Bardo komorní autorské skladby, které nahrála společně s kytaristou Vladkem Miklášem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.