Hudební nástroj není žádné omezení, říkají Clarinet Factory

26. listopad 2018
Clarinet Factory

Clarinet Factory letos poprvé představili na LP svou tvorbu spojující jazz, ethno a minimalismus s klarinetovým uměním. V ArtCafé nás vzali do své hudební dílny i do luk.

Clarinet Factory patří k nejosobitějším hudebníkům na naší scéně a právě prožívají úspěšný rok. Čtyřčlenný klarinetový soubor letos získal ocenění Classic Prague Awards v kategorii Crossover, absolvoval turné po Belgii a nedávno vystoupil na kanadském showcase Mundial Montréal zaměřeném na worldmusic. Navíc splnil přání svým příznivcům a vydal své poslední album Meadows v novém masteringu na gramofonové desce.

Clarinet Factory s moderátorkou Petrou Kultovou v ArtCafé

Místo bicích duní vlaky

Na páté řadové desce Meadows se opět sešla, jak je to pro Clarinet Factory příznačné, pestrá paleta hostů. Klarinetisté Jindřich Pavliš, Luděk Boura, Vojtěch Nýdl a Petr Valášek přizvali ke spolupráci mimo jiné dívčí folklórní soubor z Beskyd Grunik, slovenského bubeníka Daniela Šoltise z Vertigo Quintet nebo Annu Ficelovou, která hraje na píšťalu koncovku.

V hudbě, kterou hrajeme s Clarinet Factory, nepovažujeme nic za chybu.
Jindřich Pavliš

Do hudební kompozice také výrazně promlouvá okolní krajina, a to díky hudební spolupráci s Joe Achesonem z britských Hidden Orchestra, s nímž se Clarinet Factory vydali nahrávat do terénu.

„Joe přišel s nápadem, že pro nás nebude dělat syntetickou elektroniku, ale místo toho vytvoří kompozice ze zvuků zachycených v přírodě. Když jsme mu to odsouhlasili, hned nám navrhl, abychom další den jeli brzy ráno do lesa. Ptáci totiž začínají zpívat ve čtyři,“ přibližuje Pavliš práci na desce, kterou soubor vydal u belgického vydavatelství Home Records. Posluchači si tak mohou vychutnat rytmické kompozice, kde rozpoznají projíždějící vlaky nebo taneční kroky.

Hudba bez hranic

„Často připravujeme workshopy pro děti různých věkových skupin a snažíme se jim ukázat, že hraní na hudební nástroj je svobodný a široký svět, což nás moc baví,“ říká  Vojtěch Nýdl.

Clarinet Factory

„Stává se, že za námi přijdou rodiče s dětmi, které na klarinet samy hrají a jsou překvapeni, že klarinetová hudba může být úplně jiná než v podobě klasiky, jazzu nebo lidovky. Přitom ze čtyř klarinetů může vzniknout normální kapela, jako když se sejde bubeník s kytaristou. A to nadchne i některé děti,“ doplňuje Pavliš.

Poslechněte si celé ArtCafé a mimo jiné se dozvíte, jak vznikaly originální klipy k poslednímu albu Clarinet Factory, kdy přichází ta správná chvilka pro hudební inspiraci a jaké hudební ingredience se mohou potkat na příštím albu. Hudbu vybírala Eliška Vidomus, která mimo jiné představila rakouskou jazzovou hudebnici Ángelu Tröndle a saxofonistu a klarinetistu Pavla Hrubého.

Spustit audio

Související