Důležité je hrát s lidmi. Sisa Fehérová stírá hranice mezi hudebními žánry
Zpěvačka známá především díky kapele Fehero Rocher představuje na albu Bardo komorní autorské skladby, které nahrála společně s kytaristou Vladkem Miklášem.
Zpěvačka a multiinstrumentalistka Sisa Fehérová pochází z Košic, ale žije dlouhodobě v Praze, kde absolvovala studium jazzového zpěvu na Konzervatoři a VOŠ Jaroslava Ježka. Velmi záhy se v Praze začala pohybovat nejen na jazzové scéně, ale zpívala a hrála třeba s funkovou kapelou Pitch Bender nebo v projektu rappera JeNa Hovorky. Jejím nejnovějším počinem je komorní deska Bardo, kterou Sisa nahrála jen ve dvojici s kytaristou Vladkem Miklášem. Společně také složili hudbu všech třinácti písní na albu.
„Deska Bardo je pro mě zásadní, mám pocit, že se nám na ní podařilo zachytit něco strašně aktuálního,“ říká Sisa Fehérová, „celé album pro mě vystihuje jakýsi přerod, mezistav, je to hudba, jakou jsem nikdy předtím nedělala.“
Jak vyzrát na folklor
Docela intenzivně se Sisa dřív zabývala folklorem, s uskupením Fehero Rocher vytvářela vlastní verze slovenských lidových písní, s vlivy jazzu, alternativy, soulu a world music. Sisa Fehérová i Vladko Mikláš se nicméně domnívají, že úpravy folklorních písní jsou velmi ošemetná disciplína. „Je velmi těžké udělat lidovku tak, aby to bylo vkusné. Když se ji někdo snaží předělat do moderní podoby, je to obvykle laciné – někdo na tom nechal velký kus práce, ale mně se to nelíbí,“ říká Vladko Mikláš, který hrál dlouhá léta na cimbál v lidové kapele.
V Londýně jde jazzmanům o atmosféru, ne o dokonalost provedení
Sisa i Vladko hudbu studovali, hudební vzdělání podle nich ale není tak úplně podstatné. Například svůj pobyt v Londýně (na Guildhall School of Music and Drama) hodnotí Sisa jako přínosný hlavně proto, že poznala tamní jazzovou scénu.
„V Čechách jsou všichni muzikanti perfekcionisti, v Londýně se řeší víc atmosféra, než aby to bylo do puntíku přesně zahrané,“ popisuje Sisa, která se právě v Londýně naplno pustila nejen do zpěvu, ale i do hraní na rozličné nástroje. Na albu Bardo ovšem zní pouze její hlas a kytara Vladka Mikláše, obojí ošetřené množstvím zvukových efektů, které oba rádi využívají. Ve studiu ArtCafé zahráli během rozhovoru naživo dvě písně z nové desky – Neberte lesy a Ráno.
Poslechněte si celé ArtCafé včetně ukázek z živého vystoupení našich hostů a také další hudby podle výběru Pavla Zelinky:
Související
-
Jak vypadá duše písně? Americká zpěvačka Julia Ulehla hledá autentický přístup k moravskému folkloru
Americko-kanadská kapela Dálava vydala už dvě alba se svérázně pojatými moravskými lidovkami. Poslechněte si moravské písně od Američanů se zkušenostmi z rockové scény.
-
Slovenský folklór, beat box a moderní zvuk na debutovém albu Viete ako… kapely Ľudové mladistvá
V květnu 2018 vydala slovenská kapela Ľudové mladistvá debutové album „Viete ako…“ charakteristické soudobým originálním zpracováním slovenského folklóru.
-
Contrast Trio: Když se ukrajinský folklór potkává s německou jazzovou precizností
Contrast Trio přesvědčuje o nesmyslnosti hudební xenofobie a testuje pružnost jazzu při jeho kombinacích s tak kontrastními žánry, jako jsou techno, electro, etno nebo pop.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.