Contrast Trio: Když se ukrajinský folklór potkává s německou jazzovou precizností

20. únor 2018
Contrast Trio

Contrast Trio přesvědčuje o nesmyslnosti hudební xenofobie a testuje pružnost jazzu při jeho kombinacích s tak kontrastními žánry, jako jsou techno, electro, etno nebo pop.

Když se v roce 2006 ještě za dob studií setkali Jurij Sych, Tim Roth a Martin Standke, každý z nich vycházel z naprosto odlišných hudebních kořenů: do klasicky pojatého jazzu postupně prorůstaly zvuky syntezátorů či vymoženosti sekvencerů, láska k minimal technu a folklórní tradici. Přesto se na dvou doposud vydaných albech, které publikovali pod jménem Contrast Trio, drželi spíše standardního žánru 30. let.  Díky tomu se trojice vyšvihla do hledáčku mezinárodních jazzových festivalů. Na konci února ale přijdou se zcela odlišným konceptem.

Nové album je poskládané z jazzových linek, elektronických samplů a ukrajinského folklóru

Svou novinku s názvem Letila Zozulya poskládali z jazzových linek, elektronických samplů, ukrajinského folklóru a popových beatů. Nastolují tak nové žánrové spojení, vycházející ze současných odkazů hudební globalizace Západu a Východu a vše se nebojí zformovat do homogenního celku. „V Německu už žiju 10 let. Sem jsem přišel, abych poznal západní hudbu. Nejprve jsem studoval klasickou hudbu a pak jazz. V průběhu let jsem ale znovu objevoval ukrajinskou hudbu a její folklor. Dokonce jsme s Contrast triem na Ukrajině několikrát hráli,  a to nás přimělo, abychom využili ukrajinskou hudbu a zapojili ji do naší tvorby,“ říká Jurij Sych, klavírista, který se na svou rodnou Ukrajinu pravidelně vrací za rodinou, a tak se využití ukrajinské tradice v jeho tvorbě tak trochu nabízelo.

Jak ale doplňuje kontrabasista Tim Roth, důvodů, proč se na aktuální desce zabývají ukrajinským folklórem, bylo víc: „Máme vlastně pocit, že hudba Contrast Tria k Ukrajině pasuje. Jednak odtamtud pochází Jurij a jednak naše tvorba obsahuje spoustu ukrajinských elementů, protože jsme se před vznikem tohoto alba ukrajinskou muzikou zabývali. Před pár lety jsme dokonce požádali Goethe Institut, zda bychom mohli s naším triem vyjet na Ukrajinu. Možné to bylo a byly nám zajištěné i potřebné kontakty. Takže i díky tomu jsme byli na Ukrajině docela často. Hráli jsme na mnoha tamních festivalech. A tak nám přišlo přirozené, že by naše třetí album mělo být spjaté s touto zemí.“

Letěla kukačka a zpíval jí k tomu ukrajinský sbor

Aktuální album se vyznačuje ale i dalším rysem, atypickým pro tvorbu frankfurtského tria – ke spolupráci přizvali i ukrajinský sbor či vokalistku Insu Rudolph. „V každém případě to byla pro nás zajímavá zkušenost pracovat se sborem a něco pro něj napsat. Sbor má tak krásné zabarvení hlasu. Nechceme v tuhle chvíli ale definitivně říkat, zda na naše další album znovu použijeme vokál nebo ne. Prostě uvidíme, jak bude probíhat naše turné,“ vysvětluje Jurij Sych. To on je autorem jazzové aranže známé ukrajinské folklórní písně o kukačce, která propůjčila jméno celému albu.

„Vlastně jsem si chtěl vyzkoušet, jak ukrajinská lidovka zní v jazzové interpretaci. Když jsem ji před lety hrál s mým triem, byla ryze instrumentální, ale s Contrast Triem jsme ji přivedli mnohem blíž k folkóru. Je tam rámový buben, sbor zpívá charakteristicky ukrajinským zpěvem a pak k tomu přijde zvuk syntezátorů, ten dává skladbě modernější zvuk, rytmus je popový. A tak vzniká symbióza,“ popisuje Jurij, který společně s dalšími dvěma členy strávil téměř dva týdny v Kyjevě, aby na nahrávce zachytili zvukovou autentičnost. „Musím se přiznat, že pro mě byl návrat na Ukrajinu hodně emocionální. Rozdíl mezi Ukrajinou a Německem je opravdu veliký. Ale mám pocit, že všechno se vyvíjí globálním směrem. Na Ukrajině je všechno pozitivně přijímáno. Lidé lační po nových kulturních nápadech a hudbě, kterou tam přinášíme. Reagují velmi pozitivně. Každopádně doma se cítím mnohem víc tady v Německu, protože tady žiju,“ prozrazuje Jurij Sych.

V plánu jsou i koncerty v Česku

Přestože trio před dvěma lety obdrželo prestižní Hesenskou jazzovou cenu a tamní Ministr pro vědu a kulturu Boris Rhein je dokonce označil za hvězdy, které se dokázaly vyvinout na bázi jazzu, na novince Letila Zozulya se nebrání ani houseovým podkladům nebo popovým melodiím.

A jaké jsou jejich nejbližší plány, prozrazuje Tim Roth: „Momentálně se třeba ucházíme o účinkování na festivale Bohemia Jazz Fest. Bylo by určitě fajn, kdyby to vyšlo, protože jsme v Česku ještě nikdy nekoncertovali. Rádi bychom hráli tak moc, jak jen to půjde. A stejně jako u minulého alba plánujeme koncertovat v jazzových i elektronických klubech a také na větších festivalech.“

Celý záznam pořadu, ve kterém byla řeč i o  pražském festivalu nového cirkusu Cirkopolis nebo o nové sezóně Národní galerie a hrála se hudba podle výběru Ondřeje Bambase,  si můžete poslechnout zde.