Hudba s černými kořeny je protipól naší racionální civilizace, ta spontaneita a improvizace mě baví i v životě, říká publicista Karel Veselý
Po vysoké škole učil Karel Veselý několik let angličtinu, pak se ale rozhodl, že se zkusí živit pouze psaním o hudbě. Vyšlo to. Dodnes přispívá do řady českých médií, točí podcasty a hledá další cesty, jak čtenářům a posluchačům doručit témata spojená s hudbou. Aktuálně mu vychází rozšířený dotisk knihy Hudba ohně, od které se odpíchl i rozhovor ve Vizitce. Moderoval ho Ondřej Cihlář.
Přes rakouskou stanici FM4 a české Mikrofórum, které občas zahrálo i královéhradeckou rapmetalovu kapelu Piráti, se ke znojemskému rodákovi Karlu Veselému v devadesátých letech dostávaly první hiphopové beaty. „Bylo to něco nového, zásadně radikálního, a to mě vzrušovalo,“ říká. Na Masarykově univerzitě v Brně později vystudoval filozofii s angličtinou a hudbu měl stále po boku. Hlavně tu s černými kořeny, kterou důkladně probral a do kontextu doby a společnosti zasadil v objemné knize Hudba ohně.
Thinkin Bout Frank Ocean
Aktuálně u nakladatelství Paseka vychází její rozšířená verze, v níž Veselý nově píše také o nástupu raperek, o mezinárodní proměně textů, které stále častěji mluví i o nejistotě a pochybnostech, anebo o emancipaci afroamerických hudebníků. Proč s Karlem Veselým žánry jako jazz, rap či grime dělají věci, které s ním jiná hudba nedělá? I to se v knize Hudba ohně pokusil rozklíčovat. „Fyzicky se mnou hýbe. Je postavená na spontaneitě a improvizaci, což jsou věci, které mě baví i v životě. Je to protipól naší civilizace, postavené na racionalitě. Ta hudba dává prostor k prožití života skrz emoce a tělesnost,“ popisuje.
V rozhovoru došlo i na povedený podcast Území ozvěn od hudebnice a publicistky Anety Martínkové, na Karlovu fascinaci Japonskem a také na chystaný román Kov. Podobně jako prozaický debut Bomba Funk (2017) bude i Kov napojený na hudbu, tentokrát se v něm ovšem vypráví o zrání jednoho metalisty a o zemi s metalovým režimem.
Do Vizitky si Veselý kromě dvacet let starého Penerského dezertu od PSH vybral i hit Born Slippy od Underworld, kteří jej uvedli do světa klubové scény, Sufjana Stevense zpívajícího o tajemství lásky a skladbu Thinkin Bout You od R&B zpěváka Franka Oceana, o němž se zmiňuje i v publikaci Všechny kočky jsou šedé. Žádný jiný song si prý během posledních let nepouštěl častěji.
Související
-
Boris Klepal: Je možné užít si i věc, o které si něco myslím
Hudební publicista, jehož texty nekloužou po povrchu a neopakují léty petrifikovaná klišé. Jsou vysoce odborné, ale zároveň mimořádně čtivé.
-
Syntezátory jako dveře do světa hudby. Baví mě objevování nových zvuků, říká Marie Čtveráčková
Hudba zasazená do kontextu a zbavená interpretačních klišé. Diskuse o hodnotách a vzorcích, které hýbou alternativní hudební scénou. Aktivní podpora hudebnic a vzdělávání.
-
Marcel Bárta: Prodej ten saxofon, je to imperialistický nástroj, řekli mi u přijímaček
Skládá, hraje s řadou kapel, improvizuje, vytváří světelné objekty, čte knihy Julia Cortazára a mezi jeho hudební oblíbence patří saxofonisti Charlie Parker a Wayne Shorter
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.