Hudba rozechvělých objektů, prostorů i srdcí. Vzpomínka na Alvina Luciera
Sound art, sezení v místnosti, obal alba s borůvkou, červené ponožky, knír a také osobní bezprostřednost. To jsou první asociace spojené se jménem skladatele Alvina Luciera, který zemřel 1. prosince 2021.
Rozeznít dlouhou strunu
Se vzpomínkou na Alvina Luciera se mnoha lidem vybaví instalace dlouhé struny, která se po své premiéře v Guggenheimově muzeu roku 1970 objevila na řadě dalších míst včetně Ostravy a Brna.
Struna je napjatá přes dvě dřevěné kobylky, rozechvívá ji oscilátor a malý soundsystém přenáší její rezonance v konkrétním místě. Výsledný zvuk už se dále neupravuje, vlastnosti struny a prostoru jsou to jediné, na co skladatel spoléhá a co předává posluchačům.
Instalace Music on a Long Thin Wire se podobně jako řada dalších Lucierových projektů neobejde bez technologií, ale zároveň přitom působí neobyčejně přímočaře. Pod vrstvou intelektuálského konceptu se skrývá neméně důležitá dávka přímočaré, možná až naivní bezprostřednosti. Skladatel otevírá srdce zvuku, který si nachází cestu také k srdcím publika.
Prostor znásobený zvukem
Lucierův nejslavnější projekt I Am Sitting in a Room spočívá v opakovaném nahrávání a reprodukci jednoduchého textu. Jeho obsah se začíná zacyklovat, zároveň do sebe pojímá akustické vlastnosti místnosti, její dozvuky a ozvěny. Celý prostor se tím nakonec znásobí a všechny přítomné do sebe pohltí, jako by se v něm otevřela nová dimenze.
Množství Lucierových kompozic předpokládá živé provedení a jejich čistě zvuková reprodukce bez přítomnosti publika nedává žádný smysl. Přesto lze z jeho tvorby vybrat i takové projekty, jejichž čistá zvuková krása oslovuje a dojímá sama o sobě.
Ve Futurissimu zní skladba Nothing Is Real – překvapivá úprava rockové klasiky Strawbery Fields Forever od Beatles. Lucier v ní fantasticky využívá dozvuk koncertního klavíru. Se stejným nástrojem pracuje také v Music for Piano with Magnetic Strings. V klasice North American Time Capsule z roku 1967 pracuje s prototypem vocoderu, Silver Streetcar for the Orchestra je skladba pro sólový triangl.
Klasik obrácený k experimentu
Alvin Lucier se narodil 14. května 1931 v New Hampshire. Studoval u Aarona Coplanda a Lukase Fosse, začátkem 60. let se v Římě seznámil s Fredericem Rzewskim a také viděl vystoupení Johna Cage, Davida Tudora a taneční skupiny Merce Cunninghama.
Lucier pod jejich vlivem proměnil klasickou orientaci směrem k experimentu, stal se klíčovou osobností sound artu a intermediálního umění. Pětkrát byl rezidenčním skladatelem festivalu Ostravské dny. Lucier zemřel 1. prosince 2021 v Middletownu, bylo mu devadesát let.
Související
-
Alois Piňos a Manja Ristić: Zvukové obrazy blízkého světa
Krápníkové jeskyně, podzemní řeka, mořský příboj a krasová příroda. To vše se objevuje v kompozicích Aloise Piňose a Manji Ristić.
-
Jestliže bylo vše řečeno, opakujte to. Bernhard Lang redefinuje skladby klasiků
V předvečer koncertu s názvem Zásadní Lang jsem se sešel s rakouským skladatelem Bernhardem Langem. Povídali jsme si o opakování, improvizaci, inspiraci i ironii.
-
Znějící věci. Hudba je všechno, co zní
Tvorbou tří experimentálních skladatelů z USA provází Miroslav Pudlák. Alvin Lucier, Alvin Curran a Robert Ashley.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.