Alois Piňos a Manja Ristić: Zvukové obrazy blízkého světa

19. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Manja Ristić natáčí na pobřeží ostrova Korčula

Ze zvuků krápníků a podzemní řeky v Moravském krasu vytvořil Alois Piňos v roce 1976 svou skladbu Speleofonie. Letos vyslala chorvatská skladatelka Manja Ristić do světa osobní zprávu o zvucích krasového ostrova Korčula ničeného turistickým ruchem. Našeho skladatele spojuje s chorvatskou autorkou přírodní podstata jejich tvorby stejně jako ekologické akcenty. Dělí je od sebe několik generací lidských pokolení i použitých technologií.

Pro Aloise Piňose (1925–2008) znamenala příroda základní zdroj inspirace, ale především všeobjímající prostor, do kterého patří tajemné hlubiny krasových jeskyní stejně jako živly, zvířata a lidé.

Hudba okolní krajiny

Jeho Kontrapunkty přírody a Speleofonie čerpají ze zvuků, které skladatele obklopovaly v jeho nejbližším okolí. Druhá z nich vznikla výhradně ze zvuků podzemních prostor Moravského krasu, cinkání krápníků a zurčení ponorné řeky Punkvy. Ve své době představovala naprostý unikát.

Manja Ristić (1979) vnímá zvuk svého životního prostoru stejně intenzivně, jen k němu přidává současnější hudební uvažování a také přímočařeji vyslovené ekologické téma.

Její letošní alba Kairos & the Dwellers a Songs of the North putují po chorvatském pobřeží. Všímají si především ostrova Korčula, kde skladatelka žije, ale také mořských varhan v Zadaru.

Fascinující akustický objekt rozeznívaný příbojem působí jako zesilovač zvuků z hlubin přírody a zároveň přitahuje davy turistů, kteří ji postupně ničí.

autoři: Boris Klepal ,
Spustit audio

Související