Hledat a nacházet smysl života na jeho sklonku. Meditativní poezie Vladimíra Mikeše
Ze sbírky Odkud to přichází? českého překladatele, spisovatele a teatrologa, která byla oceněna v kategorii poezie na cenách Magnesia Litera 2022. Poslouchejte online po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
Vladimír Mikeš (11. 8. 1927) je básník, spisovatel, překladatel a teatrolog, nositel Státní ceny za překladatelské dílo a také ceny Magnesia Litera 2022 v kategorii poezie. Do nedávné doby bylo veřejnosti známé hlavně Mikešovo překladatelské dílo – od 60. let překládal hlavně poezii a drama, převážně klasický kánon starší i modernější literatury (mimo jiné Lope de Vega, Cervantes, Calderón, Dante, Racine, Moliere, Motale, Calvino...). Divadelní veřejnost pak znala Mikešovy historické práce věnované španělskému divadlu zlatého věku a francouzskému baroku a klasicismu.
Od roku 2012 ovšem začaly vycházet Mikešovy romány psané do šuplíku za totality – Škodlivý prostor, Plovárna Léthé, Čtveročas. A v roce 2015 vyšly z rozsáhlého rukopisného básnického díla sbírky Poémy a Pozdní sběr, v roce 2021 pak péčí Antonína Petruželky a Jonáše Hájka výbor Odkud to přichází?, ze kterého vybíráme pro náš pořad. Jde o meditativní poezii, psaní na sklonku života, které se táže po smyslu jeho jednotlivých epizod i celku, ohlíží se a velebí krásu života i deníkově zapisuje své dny.
Související
-
BáSnění Jonáše Hájka. Vladimír Mikeš: Proč zapisovat každý den události
Ze sbírek Rudolfa Jurolka, Petra Halmaye, Alžběty Luňáčkové, Vladimíra Mikeše i své vlastní tvorby vybírá, čte a komentuje básník, překladatel a muzikolog Jonáš Hájek.
-
Nejposlouchanější hry a četby na Vltavě
Nenechte si ujít exkluzivní hry a četby s prodlouženou dobou poslechu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.