Händelův královský ohňostroj ve městě na Dunaji. Collegium 1704 v čele s Václavem Luksem slavilo na Resonanzen Wien

17. únor 2023

„Spektáklem anglické hrdosti a radosti“ označil Wolfgang Amadeus Mozart Hudbu ke královskému ohňostroji Georga Friedricha Händela. Oslnivé dílo završilo loňský ročník věhlasného rakouského festivalu staré hudby Resonanzen Wien, který se celý nesl ve velmi slavností a radostné atmosféře, festival totiž vloni slavil své 30. narozeniny. Závěrečný koncert byl v rukou českého ansámblu Collegium 1704 s Václavem Luksem. Poslouchejte on-line po dobu 30 dnů po odvysílání.

Hudba ke královskému ohňostroji je nejčistším ztělesněním radosti. Händel dílo zkomponoval v roce 1749 původně pro gigantické, čistě dechové obsazení k provedení pod širým nebem v rámci oslav ukončení války o rakouské dědictví a uzavření míru v Cáchách. Vzápětí po prvním uvedení vyhotovil verzi pro smyčcový orchestr s dechovými nástroji. V této podobě se stalo dílo nesmrtelným a získalo si obdiv Händelových současníků i generací budoucích skladatelů.

Čtěte také

Hudbou k ohňstroji celý koncert i samotný festival vyvrcholil, ale ve slavnostní náladě se nesl koncert od počátku. Sice – až na hudbu k ohňostroji žádná ze skladeb v programu nemá přímou souvislost se slavnostní příležitostí, ale všechny se vyznačují extrovertní instrumentací s trubkami anebo lesními rohy, která je pro tuto hudbu tak charakteristická a oslavný ráz dodává.

Z mimořádně rozsáhlého díla benátského rodáka Antonia Caldary zazněla nejznámější z jeho orchestrálních sinfonií  C dur. Další italský mistr Francesco Barsanti zůstává ještě do značné míry neobjeven, vídeňskému publiku jej představila jeho dvě Concerta grossa.

Spustit audio

Související