Groteskní Márquez Severu
Patnáct let poté, kdy se - tehdy jedenatřicetiletý - Dán Peter Hoeg ve své vlasti představil debutem Představy o dvacátém století, dostávají román v překladu Roberta Novotného do rukou čeští čtenáři. Nakladatelství Argo už přitom koncem devadesátých let vydalo autorův světový bestseller Cit slečny Smilly pro smích, jehož úspěšné americké vydání a následní zfilmování Hoega zařadilo mezi světově nejvydávanější proslulé spisovatele, a poté i soubor povídek Příběhy jedné noci.
Prvotina je to vskutku dosti neobvyklá a pozoruhodná. V sedmi rozsáhlých kapitolách románu se odehrává sedm bizarních, chronologicky na sebe navazujících příběhů, jež dohromady vytvářejí svéráznou pocitovou historii Dánska. Jako v bludišti pokřivených vypouklých zrcadel se v nich a v podobách i činech jejich až panoptikálních hrdinů odrážejí sny, mýty a naděje Dánů, iluze o jejich povaze i tvrdě udržované tradice, které je sešněrovávaly do pokrytectví a provázely po generace, a tak spoluvytvářely citlivost a zmatek rozporného dvacátého století.
Hoeg je v tomto díle vypravěčským mágem s až obžernou představivostí, je posedle zaujatý každým detailem jako ploškou mozaiky, v níž se jako v kapce zjevuje obsah celku. Pohrává si i s časem, s nímž zachází podobně jako s postavami - zastavuje ho, pitvorně pokřivuje a zase jako v logice cirkusově barvitého surreálného snu natahuje. Jeho zpochybňující, drsné, jízlivé zkoumání dřeně vlastního národa je ovšem nelítostným, a přece láskyplným, a rozechvělým zkoumáním vlastní identity. Ne náhodou postupně vyjevuje, že postavy, přestupující z jednoho příběhu do dalšího, tvoří jeden rod a zpočátku objektivní vypravěč, který posléze do děje stále více vstupuje osobními poznámkami a komentáři, je vlastně v rodinné hierarchii posledním, ne právě povedeným synem.
"Zákony, pravidla, systémy a vzorce, jež můj rod a všichni ostatní v Dánsku přestupovali, řídili se jimi, šťouchali do nich a kroutili se pod nimi dvě stě let, ty se totiž s bubláním rozpadají." Co ale současníku dodá sílu, kde, v čem najde záchytné body teď? Otázka visí ve vzduchu, nevyřčena a nezodpovězena. Zbývá snad právě úporné kladení otázek. To také činí z Hoega nevšedního autora a z jeho místy jakoby zadrhávajícího vyprávění silnou a čtivou výpověď.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Děsivá freska válečné krajiny, u které se nepřestávám smát.
Petr Gojda, slovesný dramaturg, Centrum výroby Českého rozhlasu


Osudy dobrého vojáka Švejka KOMPLET
Pro jedny šťastný blb a ignorant, pro druhé vychytralý šašek. Pro nadporučíka Lukáše boží dobytek. Pro jedny ikona totálního odcizení a nihilismu, pro jiné bojovník proti válce, pro další anti světec a antihrdina. Čte Oldřich Kaiser