František Max Kníže – nedoceněná osobnost české hudby 1. poloviny 19. století

11. únor 2025

Největší audioportál na českém internetu

František Max Kníže – nedoceněná osobnost české hudby 1. poloviny 19. století | Foto: Fotobanka Profimedia

František Max Kníže − nedoceněná osobnost české hudby 1. poloviny 19. století

Splátka velkého dluhu – i takový podtitul by mohla mít Akademie věnovaná osobnosti známé spíše z učebnic dějiny hudby a slovníkových hesel. Nepřináší jen životopisnou sondu, ale především premiéru čerstvých nahrávek skladeb pro zpěv s doprovodem kytary.

Pod výběrem skladeb a jejich interpretací jsou podepsáni Jan Tuláček (kytara) a Ondřej Benek (zpěv). Díky nim se zaplnila alarmující mezera v archivu nahrávek Českého rozhlasu a oba také obohatili scénář připravený muzikologem Viktorem Velkem o zasvěcené komentáře k jednotlivým skladbám.

České národní obrození, zvláště jeho část spadající do 1. poloviny 19. století, nebývá v živém hudebním provozu příliš připomínáno. Přitom je odkud brát, jak dokazuje tvorba Františka Maxe Knížete: hudebníka a skladatele, od jehož narození v roce 2024 uplynulo 240 let. Za svůj nedlouhý život vytvořil řadu písní na české a německé texty, byl respektovaným hráčem na kytaru a pro tento nástroj složil řadu děl, úspěšný byl i na poli chrámové hudby …a ve výčtu bychom mohli pokračovat. 

Pořad se od běžného formátu Akademie liší v tom, že pozvání do studia přijali interpreti specializující se na tvorbu Knížete a přímo ve studiu nahráli řadu skladeb. Hned na úvod zazní kdysi velmi oblíbená píseň Břetislav začínající slovy Když měsíc spanile svítil. Do playlistu se dostaly i písně s texty, pod nimiž jsou podepsáni např. J. W. Goethe, Václav Hanka nebo Theodor Körner. Vzhledem k nemalému množství písní na německé texty byly do pořadu zařazeny i recitace jejich českých překladů – o porozumění obsahu tedy nebudou ochuzeni ani ti, kteří němčině buď příliš, nebo vůbec neholdují. Vivat Kníže!

autor: Viktor Velek

Související