Pierre Boulez jako dirigent
Hudební svět si připomíná 100. výročí narození Pierra Bouleze, francouzského skladatele a dirigenta, který patřil po válce k nejvlivnějším osobnostem. V Akademii si ho připomeneme jako dirigenta.
To je samo o sobě zajímavé, protože ne každý skladatel se zároveň proslaví jako dirigent – navíc ne pouze jako dirigent svých vlastních děl. Boulez se počítal mezi stoupence radikální avantgardy, odmítal tonalitu a věřil v racionální matematické uchopení hudby. Vedle nadání na matematiku měl dokonalý analytický sluch, který si u hudebníků získával respekt. Postupně se stal šéfdirigentem Orchestru BBC a Newyorské filharmonie, založil a vedl soubor Ensemble intercontemporain zaměřený na interpretaci soudobé hudby všeho druhu. A po šedesátce začal být zván k nejlepším světovým orchestrům a začal s nimi provádět díla „klasické moderny“, tedy hudbu impresionismu, Stravinského, Weberna – ale překvapivě také Gustava Mahlera.
Ještě předtím byl ovšem angažován v Bayreuthu, aby dirigoval opery Richarda Wagnera (Parsifal a Prsten Nibelungův) – překvapivá cesta pro radikálního modernistu, který v jednom rozhovoru prohlásil, že by všechny operní domy nejraději vyhodil do povětří. Boulez zanechal mnoho desítek nahrávek, které získávaly prestižní ceny, poutají pozornost dokonale čistým zvukem, programovou neromantičností a zvláštní transparentností. V Akademii bude prostor vedle nich postavit nahrávky tradičnější a poznat jejich specifický zvukový svět. Uslyšíme Berlioze, Debussyho, Ravela a přes Wagnera a Mahlera dojdeme až ke Stravinskému a Bartókovi. Velká preciznost a mimořádný analytický intelekt – stačí to k velké hudební interpretaci? Mnozí si myslí, že ano, a z ukázek to můžete sami posoudit.
Nejposlouchanější
-
Raymond Chandler: Španělská krev. Detektivní případ rafinovaného využití vraždy pro politické účely
-
Jane Austenová: Rozum a cit. Příběh o osudových láskách, nadějích i milostných zklamáních
-
Karel Čapek: Hovory s T. G. M. Vzpomínky, úvahy a myšlenky prvního československého prezidenta
-
Karel Tůma: Jak se chytají ženy, Komedie s vánočním stromkem. Dvě humoristické vánoční povídky
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.