Festival Uroboros: Co může design udělat pro naši lepší budoucnost?
Hanka Malaníková se ptá kurátorů Festivalu Uroboros, jak může kritický a společensky angažovaný design pomáhat v neklidné době plné nečekaných změn.
Celý záznam ArtCafé, včetně mýtickými hady prolezlého hudebního výběru Pavla Zelinky, najdete v audiu na konci článku.
Pod záštitou pražského Centra současného umění DOX probíhá online od 5. do 18. května 2021 druhý ročník mezinárodního Festivalu Uroboros zaměřeného na kritický a společensky angažovaný design. Účastníky čeká 48 workshopů, přednášek, diskusí, performancí a koncertů. „Snažíme se oslovit široké publikum. Na své si přijde designový výzkumník i totální laik, který se designem vůbec nezabývá,“ slibuje jedna ze zakladatelek a kurátorek festivalu Lenka Hámošová, doktorandka na pražské FAMU. Vysvětluje, co pojmy kritický a společensky angažovaný design znamenají, jak vůbec v tomto kontextu rozumět samotnému slovu design a nebo třeba jaký smysl má v programu sekce designového nonsensu.
Cílem workshopů není naučit se něco praktického, ale naučit se myslet jinak.
Lenka Hámošová
„Design má širokou škálu různých metod a nástrojů, které mají úžasnou schopnost provokovat imaginaci a pomáhat nám představit si, jak může svět a společnost vypadat ve velmi blízké budoucnosti,“ říká spoluzakladatelka a spolukurátorka festivalu Uroboros Markéta Dolejšová, toho času postdoktorandka na finské univerzitě v Aalto. Dolejšová v ArtCafé mimo jiné představuje programovou sekci nazvanou Experimentální ferální (zdivočelý) design, kterou má jako kurátorka na starosti. Komentuje také, jak si stojí česká komunita designérů a tuzemský designový výzkum v porovnání se zahraničím.
Design je zacyklený sám v sobě. Je nutné, aby se otevřel vůči jiným oborům, vůči možnostem spolupráce a kontaktu s jinými disciplínami.
Markéta Dolejšová
Třetím hostem ArtCafé je španělský designér, výzkumník a pedagog na univerzitě v dánském Aalborgu Enrique Encinas, který se také podílí na programové dramaturgii Festivalu Uroboros. Jak přemýšlí o designu? Proč s Markétou Dolejšovou před pěti lety na jedné slavné technologické konferenci pořádali workshop na výrobu nesmyslných příborů? Vizionářsky laděný rozhovor s Enriquem Encinasem natočila Tereza Lišková.
Design má velký potenciál znovu definovat to, kde a jak jsme a v čem žijeme.
Enrique Encinas
Hudbu vybral: Pavel Zelinka
Související
-
Vůně jsou jako hudba, každý je vnímá jinak – zážitek z nich je abstraktní a emotivní
Co vám voní? Poslouchejte ArtCafé s Kateřinou Šantrochovou, která míchá parfémy na míru, a Lenkou Martinec Novákovou, antropoložkou, která zkoumá lidský čich.
-
Kdo si odnese ceny Czech Grand Design 2020? Prohlédněte si přehled nominovaných
Dvacet čtyři tvůrců rozmanitých disciplín od produktového designu přes módní tvorbu až po ilustraci, fotografii a design šperku je nominováno na Czech Grand Design 2020.
-
Jak současné technologie mění podobu světa, která nám roste před očima?
Denně pijeme koktejl realit. Jak se jeho složení mění s příměsí virtuální reality a umělé inteligence? Jak lze skrze umění a design nahlédnout za horizont?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
![jak_klara_obratila_na web.jpg jak_klara_obratila_na web.jpg](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/e267b388c06a96c1b90c7443afcd1a84.jpg?itok=NWANcVy-)
![](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/94949a2cda8b0e5970dc036a8b74667d.jpg?itok=bfzCOlUT)
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.