Festival Uroboros: Co může design udělat pro naši lepší budoucnost?
Hanka Malaníková se ptá kurátorů Festivalu Uroboros, jak může kritický a společensky angažovaný design pomáhat v neklidné době plné nečekaných změn.
Celý záznam ArtCafé, včetně mýtickými hady prolezlého hudebního výběru Pavla Zelinky, najdete v audiu na konci článku.
Pod záštitou pražského Centra současného umění DOX probíhá online od 5. do 18. května 2021 druhý ročník mezinárodního Festivalu Uroboros zaměřeného na kritický a společensky angažovaný design. Účastníky čeká 48 workshopů, přednášek, diskusí, performancí a koncertů. „Snažíme se oslovit široké publikum. Na své si přijde designový výzkumník i totální laik, který se designem vůbec nezabývá,“ slibuje jedna ze zakladatelek a kurátorek festivalu Lenka Hámošová, doktorandka na pražské FAMU. Vysvětluje, co pojmy kritický a společensky angažovaný design znamenají, jak vůbec v tomto kontextu rozumět samotnému slovu design a nebo třeba jaký smysl má v programu sekce designového nonsensu.
Cílem workshopů není naučit se něco praktického, ale naučit se myslet jinak.
Lenka Hámošová
„Design má širokou škálu různých metod a nástrojů, které mají úžasnou schopnost provokovat imaginaci a pomáhat nám představit si, jak může svět a společnost vypadat ve velmi blízké budoucnosti,“ říká spoluzakladatelka a spolukurátorka festivalu Uroboros Markéta Dolejšová, toho času postdoktorandka na finské univerzitě v Aalto. Dolejšová v ArtCafé mimo jiné představuje programovou sekci nazvanou Experimentální ferální (zdivočelý) design, kterou má jako kurátorka na starosti. Komentuje také, jak si stojí česká komunita designérů a tuzemský designový výzkum v porovnání se zahraničím.
Design je zacyklený sám v sobě. Je nutné, aby se otevřel vůči jiným oborům, vůči možnostem spolupráce a kontaktu s jinými disciplínami.
Markéta Dolejšová
Třetím hostem ArtCafé je španělský designér, výzkumník a pedagog na univerzitě v dánském Aalborgu Enrique Encinas, který se také podílí na programové dramaturgii Festivalu Uroboros. Jak přemýšlí o designu? Proč s Markétou Dolejšovou před pěti lety na jedné slavné technologické konferenci pořádali workshop na výrobu nesmyslných příborů? Vizionářsky laděný rozhovor s Enriquem Encinasem natočila Tereza Lišková.
Design má velký potenciál znovu definovat to, kde a jak jsme a v čem žijeme.
Enrique Encinas
Hudbu vybral: Pavel Zelinka
Související
-
Vůně jsou jako hudba, každý je vnímá jinak – zážitek z nich je abstraktní a emotivní
Co vám voní? Poslouchejte ArtCafé s Kateřinou Šantrochovou, která míchá parfémy na míru, a Lenkou Martinec Novákovou, antropoložkou, která zkoumá lidský čich.
-
Kdo si odnese ceny Czech Grand Design 2020? Prohlédněte si přehled nominovaných
Dvacet čtyři tvůrců rozmanitých disciplín od produktového designu přes módní tvorbu až po ilustraci, fotografii a design šperku je nominováno na Czech Grand Design 2020.
-
Jak současné technologie mění podobu světa, která nám roste před očima?
Denně pijeme koktejl realit. Jak se jeho složení mění s příměsí virtuální reality a umělé inteligence? Jak lze skrze umění a design nahlédnout za horizont?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.