Fenomén Brno. Proč má moravská metropole skvělé kavárny i fungující kulturní program?

26. červen 2018
B jako Brno
0:00
/
0:00

Americký The New York Times loni zařadil Brno do své každoroční padesátky doporučených míst k návštěvě. Hosté ArtCafé slova deníku potvrzují.

Článek o Brnu tehdy nesl titulek: V Brně - drinky na ráno, poledne i večer. Britský The Guardian zase začal svůj chvalozpěv na tuzemské druhé největší město slovy: "Rozmach Brna, s jeho kreativitou, historií a podzemním tajemstvím, je perfektním protipólem Prahy a jejího lesa selfie sticků." Proč je Brňákům hej?

Zažít - ochutnat – poznat

Najbrt, Porto nebo časopisy. Brno zaplní grafický design

28. ročník Mezinárodního bienále grafického designu Brno, Mezinárodní bienále grafického designu Brno

Už před 55 lety, v tvůrčí atmosféře relativně svobodných 60. let, byl dán v Brně popud k založení přehlídky, která trvá dodnes a patří tak k nejstarším akcím v oboru vizuální komunikace na světě.

Go to Brno je oficiální turistický portál, který se zaměřuje na potenciální zájemce o město. Tento portál již sesbíral celou řadu odborných cen za svůj pokrokový přístup k turistům. Pod vedením Jany Janulíkové, ředitelky Turistického informačního centra města Brno, obsah výrazně okleštili a zjednodušili: "Navigační menu se dneska jmenuje Zažij - Ochutnej – Poznej. Víme totiž, co tu turisté hledají, a tomu se přizpůsobujeme," popisuje své úspěšné rozhodnutí. Na rozdíl od Prahy Brno sice nenabízí tolik pamětihodností, ale návštěvníky dokáže nalákat jinak: "Brno neuvěřitelně ožilo. Ten život tu začal sám, i když trochu později oproti hlavnímu městu," domnívá se Martin Hrdina, architekt a grafický designér, autor interiérů řady brněnských kaváren. "Společenský život v Brně je specifický. Obyvatelé se tu více potkávají, sdružují a spolupracují."

Čtěte takéV Brně chybí sochy významných ženských osobností. O vhodných kandidátkách lidé rozhodnou v anketě

Martinova slova potvrzují i ředitelky 4AM fóra pro architekturu a média a kulturního prostoru Praha v Brně Barbora Šedivá a Šárka Svobodová: "Sociální vzdálenost je tu blízká. Máme tu mezi sebou mezigenerační i mezioborové vazby, dobré vztahy tu mají i instituce mezi sebou." Podle Báry Šedivé se ve městě projevuje vize několika generačních vln, které Brno chtějí někam směřovat: "Nejsou tu jen kavárny, ale i zajímavý obsah, který se v nich odehrává." Právě kulturní centrum Praha v Brně je dobrou ukázkou takové spolupráce. Na nádvoří Pražákova paláce, jedné z budov Moravské galerie, nechal ředitel galerie volnou ruku dramaturgickému týmu a návštěvníci galerie díky tomu objevují obsahy, ke kterým by se jinak nedostali. Program je zde zaměřený na komunikaci architektury, moderní hudbu, sociologická témata. Prostor spolupracuje s Masarykovou univerzitou, festivalem Meeting Brno, ale vzít sem můžete i své ratolesti na kroužek elektronické hudby pro děti od 6 let.

Míň zakazovat, víc povolovat

Ranní úvaha Petra Fischera: Skandál spravedlnosti v Brně

Fotografie z inscenace Naše násilí a vaše násilí, která vyvolala kritické reakce části brněnské veřejnosti. Ježíše na snímku znásilňuje muslimskou ženu

Není snad nikoho, kdo by dnes neměl potřebu vyjádřit se k divadelnímu skandálu v Brně, který nejen bulvární tisk shrnul do titulků, v nichž se na jevišti hanobí státní vlajka, vytažením z ženské vagíny, a Ježíš Kristus, znásilňováním muslimky.

Spolupráce je pro úspěšný rozvoj města zásadní, jak potvrzuje i Jana Janulíková: "V Brně je klíčové, že tu mezi sebou spolupracujeme. Důležitá je také vstřícnost města, které nemá potřebu vše tvořit samo, ale spíš neškodit druhým a dávat jim prostor. Díky tomu je kulturní scéna v Brně pestrá. Úřad by měl být spíš spojkou, nemá se snažit dramaturgicky vše tvořit." Martin Hrdina tato slova potvrzuje: "Lidé tu vědí, že město opravdu pomáhá kulturním aktivitám. Každý měsíc se tu něco nového opraví, změní, otevře."

Martin Hrdina, Jana Janulíková, Šárka Svobodová a Barbora Šedivá ve studiu Českého rozhlasu Brno

Turistické informační centrum se nebojí brněnské nezávislé scény a umí s ní pracovat. Pořádané akce se rozprostřely ze "Svoboďáku" do dalších míst a lidé se postupně naučili chodit do centra. "Trvalo to roky, nyní bychom Brňáky chtěli nalákat i do dalších částí města. Třeba Výstaviště přestává být uzavřeným areálem. Nyní se tam dá zadarmo přijít a užít si tamní rozsáhlý prostor," popisuje další vize Jana Janulíková. Brněnské výstaviště má rozhodně mnohem větší potenciál než jen nabízet své haly pro Business-to-business akce. Právě skončený festival Re:publika to dokázal. Barbora Šedivá k tomu dodává: "V Brně to žije i jinde než v centru. Na hodnotě už teď nabývají i centra jednotlivých čtvrtí. Třeba Královo Pole, které má také své vlastní kavárny, tržiště. A to mám na Brnu ráda."

Poslechněte si brněnské ArtCafé, ve kterém zněla hudba spjatá s Brnem podle výběru Pavla Zelinky a také krátká vzpomínka na kuchaře Anthonyho Bourdaina z produkce kolegů z Radia Wave.

Spustit audio
  • Kultura
  • Rozhovor
  • Brno
  • Go to Brno
  • 4AM fórum pro architekturu a média
  • Praha v Brně
  • Jana Janulíková
  • Martin Hrdina
  • Barbora Šedivá
  • Šárka Svobodová