Émile Verhaeren: Filip II. Tragédie absolutistické moci, které se nesmí protivit ani následník trůnu

11. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Václav Voska

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Václav Voska, Otomar Krejča, Vlasta Chramostová a Miloš Nedbal v hlavních rolích známého příběhu z temného období španělských dějin 16. století, jak jej v jednom ze svých dramatických děl zachytil belgický autor Émile Verhaeren. Rozhlasovou inscenaci, která byla natočena v roce 1956, vracíme do vysílání v obnovené premiéře po více než 30 letech. Poslouchejte on-line po dobu jednoho měsíce po odvysílání.

Rozhlasová úprava a dramaturgie: Jaromír Ptáček
Osoby a obsazení: Filip II., král španělský (Otomar Krejča), Don Carlos, infant, princ asturský (Václav Voska), Hraběnka de Clermont, dvorní dáma (Vlasta Chramostová), Fray Bernardo, králův zpovědník (Miloš Nedbal), Don Juan de Austria (Bohumil Švarc) a Stráž (Jaroslav Synák)
Překlad: Otokar Fischer
Hudba: Miroslav Ponc
Režie: Josef Bezdíček
Natočeno: v roce 1956

Španělský infant don Carlos de Austria už příliš dlouho žije ve stínu svého absolutistického otce Filipa II. Tíživá atmosféra podezírání a strachu, kterou u dvora v Escorialu šíří královi rádci z řad inkvizice, se neblaze podepisuje na psychické konstituci mladého následníka trůnu. Okamžiky euforie a neohroženého odhodlání střídají záchvaty beznaděje a nevíry ve vlastní síly. Oporu nachází don Carlos v lásce k francouzské hraběnce, která ho povzbuzuje, aby se přihlásil o svá práva a uskutečnil své sny.

Vlasta Chramostová, snímek z natáčení v 50. letech.

Příležitostí, jak vzít otci část panovnické moci, by se mohly stát nepokoje v Nizozemí, jejichž cílem je oslabení španělské nadvlády. Otec a syn stanou proti sobě v zápase, ze kterého může vzejít jen jediný vítěz.

Nejznámějším zpracováním temného období španělských dějin 16. století se stalo drama Friedricha Schillera Don Carlos (1787), z něhož vychází i libreto stejnojmenné opery Giuseppa Verdiho (1867). Belgický básník a dramatik Émile Verhaeren se k postavě a osudu nešťastného infanta vrátil v roce 1901 a v tragédii pojmenované po Carlosově otci, nabízí především bezvýchodný obraz absolutistické moci, která ničí všechno a všechny, kdo by ji mohli ohrozit.

autoři: Jaromír Ptáček , Renata Venclová
Spustit audio