Dobrý, Trmíková nebo Dianiška. Ceny divadelní kritiky za rok 2020 mají své vítěze
Výsledky Cen divadelní kritiky za rok 2020 vyhlásil 3. března po 20 hodině pořádající časopis Svět a divadlo online a to na facebookové stránce časopisu a na svém YouTube kanálu. Ankety se každoročně účastní desítky českých divadelních kritiků a kritiček. Hlasování se zúčastnilo celkem 66 divadelních kritiků. Výsledky byly určeny prostým součtem udělených hlasů.
Předem nebyl nijak určen či omezen výběr inscenací, kterým je možno udělit hlas. Jediným kritériem bylo, že inscenace musí mít premiéru mezi 1.1.2020 a 31.12.2020.
VÝSLEDKY CEN DIVADELNÍ KRITIKY ZA ROK 2020
INSCENACE ROKU 2020
LUCIE TRMÍKOVÁ: ZAHRADNÍČEK / VŠE MÉ JE TVÉ
režie a scéna Jan Nebeský, kostýmy Petra Vlachynská, hudba Matouš Hejl, Divadelní spolek JEDL Praha, premiéra 2.2.2020
ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU 2020
LUCIE TRMÍKOVÁ (MARIE ZAHRADNÍČKOVÁ)
Trmíková: Zahradníček / vše mé je tvé, režie Jan Nebeský, Divadelní spolek JEDL Praha
MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU 2020
KAREL DOBRÝ (FRANZ)
Egon Tobiáš: Malý stvořitel/Der kleine Fratz, režie Jan Nebeský, Divadelní spolek JEDL Praha
DIVADLO ROKU 2020
CIRK LA PUTYKA
POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA ROKU 2020
TOMÁŠ DIANIŠKA: 294 STATEČNÝCH
uvedlo Divadlo pod Palmovkou Praha, režie T. Dianiška, dramaturgie Ladislav Stýblo
SCÉNOGRAFIE ROKU 2020
HZA BAŽANT (výprava)
Kabinet zázraků neboli Orbis pictus, koncept Hza Bažant, Michaela a Filip Homolovi a Vít Peřina, režie M. Homolová, Naivní divadlo Liberec
ZUZANA KREJZKOVÁ (výprava)
Miroslav Bambušek, Jan Patočka: Kacířské eseje, režie M. Bambušek, Spolek Mezery a Studio Hrdinů
HUDBA ROKU 2020
MARKO IVANOVIĆ
M.Ivanović, David Radok: Monument, režie D. Radok, hudební nastudování M. Ivanović, Národní divadlo Brno
PΛST (IVO SEDLÁČEK, DAN KRANICH)
Seneca: Šílený Herkules, režie Tomáš Loužný, Tygr v tísni / Antická Štvanice Praha
TALENT ROKU 2020
JAKUB MAKSYMOV (režisér, dramaturg)
V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě v anketě umístila Schillerova Marie Stuartovna (režie Annie Lenk, Deutsches Theater Berlin) uvedená online Pražským divadelním festivalem německého jazyka.
Čtěte také
V další neoceňované – a doufáme, že výjimečné pro tento ročník – kategorii „divadlo z karantény“ získaly nejvíce hlasů projekty (Memento) Mor (režie Jakub Čermák, Depresivní děti touží po penězích), Dekameron 2000 (námět Tomáš Svoboda, Divadlo na Fidlovačce), Heda Gablerová (režie David Šiktanc, Činoherní studio Ústí nad Labem), Poledne (režie Pavel Štourač a kol., Divadlo Continuo), film Wariot Ideal Frame raté 18 a Cirk La Putyka „za iniciativu #kulturunezastavis a další projekty“.
Související
-
Co si počít s antikou? O antických mýtech a dějinách v divadle, filmu a pop music
Je antika stále živá? Na tuto otázku jsme se v ArtCafé pokusili odpovědět s tvůrci inscenace Šílený Herkules i historikem antiky Ivanem Prchlíkem.
-
Rostislav Novák: Celý život si plním své sny. Cirk La Putyka je jedním z nich
Akrobati, šapitó, klauni, vůně manéže a cukrová vata okouzlili Rostislava Nováka mladšího už jako malého kluka, když chodil s rodiči do cirkusu na pražskou Letnou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.