Dobové souvislosti oběti i její obecná platnost pro současnost a budoucnost. Kniha Hrana vyšla na pozadí vzniku památníku Jana Palacha ve Všetatech
Cílem návrhu památníku bylo nestát se pouhým historickým připomenutím, ale ukázat rozměry Palachova činu, které jsou platné i pro dnešek, a také pro každého jednotlivce. Což mimo jiné znamenalo oběť přiblížit tak, aby člověk nevnímal jen její velikost, která způsobuje oprávněný ostych, ale i nepřekročitelný odstup a s ním dojem, že nejsme-li takto absolutního činu schopni, podobné výzvy se nás netýkají. Chtěli jsme připomenout, že podobné výzvy, jsou okolo nás neustále.
Hlavním motivem památníku je hrana, symbol zla vložený do ocelového klínu, který rozlomil dům, život rodiny, společnost. Který zároveň reprezentuje uslyšení výzvy a osobní rozhodnutí na ni reagovat.
Kniha Hrana je další vrstvou zážitku z památníku. Nabízí vysvětlení symbolů vložených do jeho stavby, které rozvíjí do dalších úvah a propojuje jejich význam s obecnějšími souvislostmi.
První část knihy obsahuje čtrnáct kapitol, čtrnáct zastavení, věnovaných jednotlivým symbolům, kterými procházíme stejně jako v památníku. První kapitolou – symbolem, je právě hrana, skrze kterou vstupujeme do domu. Pak vcházíme do předprostoru piety, místa zastavení, vzdání úcty. Za otvorem ve zdi se před námi rozevírá prostor zásahem hrany vyprázdněného domu. Rodinný stůl, který zadržel klín zla, představuje symbol síly rodiny a poctou oběti matky. Zaslepená okna jsou rozhraním mezi osobním postojem a přístupem společnosti. Torzo schodů vede k neexistujícímu Janovu pokoji. Místnost reflexe je prostorem pro odpověď současných umělců, dílem vytvořeným přímo pro památník. Dostáváme se pod státní vlajku, ta spočívá ve stejné pozici, v jaké jí bylo přikryté tělo Jana Palacha. Opouštíme dům dveřmi, původně sloužícími jako hlavní vstup, jimiž Jan odešel naposledy a které jsou dnes jen dveřmi Odcházení.
Čtěte také
Druhá, historická část knihy obsahuje pět kapitol, které současně odpovídají tematickému členění expozice muzea. V kapitole Rodina se dozvíme informace o Palachově rodinném pozadí i o samotných Všetatech. Kapitola Naděje ukazuje dobový kontext – Pražské jaro, srpnovou okupaci a její následky. Protest se věnuje detailům samotného Palachova činu. Kapitola Pomsta ukazuje, co po činu následovalo, jaká byla reakce veřejnosti, ale i režimu. A poslední kapitola Návraty pak mapuje reakce na Palachův čin až do dnešní doby.
Kniha Hrana. Památník Jana Palacha ve Všetatech vyšla v nakladatelství Národního muzea v české a anglické mutaci v roce 2020. Autory jsou Pavla Melková a Petr Blažek.
Související
-
Výjimečnost přináší osamění. Bedřich Feuerstein pro nás může být inspirací svou všestranností
V pražském Technickém muzeu nyní probíhá výstava o architektovi Bedřichu Feuersteinovi, kterou připravila v Japonsku žijící kurátorka Helena Čapková.
-
Jednolité město. Vize a touhy animátorů prostředí sci-fi filmů jako inspirace pro architekty
Naše města, zejména tak, jak jsou vytvářená současnou architekturou, jsou pouhým součtem autonomních domů. To ale není jen nějaký estetický výmysl architektů.
-
Architektura jako observatoř? Sebestředné domy, které nenavazují vztahy s prostředím
Objekty architektury jsou vždy součástí souvislého prostředí a vztahy k němu by tedy měly být vzájemné. Přesto se často setkáváme s domy, které žádné vztahy nenavazují.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka