Divadelní adaptace proslulé povídky Ztracená čest Kateřiny Blumové od zítra ve Švandově divadle

10. listopad 2017
Alena Štréblová v inscenaci Ztracená čest Kateřiny Blumové

Českou premiéru hry Ztracená čest Kateřiny Blumové uvede zítra Švandovo divadlo v Praze. Jde o text o moci a tlaku médií, terorismu, strachu i křehkosti lidského života a soukromí.

Kateřina Blumová se na večírku seznámí s mužem, kterého policie a média považují za teroristu. Kvůli tomu se sama stane obětí mediálního lynče. Německý spisovatel a držitel Nobelovy ceny Heinrich Böll napsal novelu Ztracená čest Kateřiny Blumové v roce 1974 s podtitulem Jak vzniká násilí a kam až může vést. Z překladu Vratislava Slezáka vzešla divadelní adaptace Vladimíra Čepka a Davida Šiktance, který inscenaci pro pražské Švandovo divadlo režíroval. Českou premiéru má hra ve Studiu Švandova divadla v sobotu 11. listopadu.

Ztracená čest Kateřiny Blumové

Média. Jak se dostávají k informacím? Kdo je ovlivňuje? Jak a proč zpracovávají určitá témata? Proč vedou účelové kampaně a proti komu? Takových otázek nabízí inscenace Ztracená čest Kateřiny Blumové mnohem víc. Od samotného začátku víme, jak hra dopadne, což podtrhuje záměr režiséra Davida Šiktance, že má jít o úvahu provokující k zamyšlení. „Zarazilo mě, kolik motivů, kolik situací a témat bez ohledu na zcela jinou dobovou kulisu, se nepříjemně objevuje v současné české společnosti. Přišlo mi, že je tam možnost o těchto tématech mluvit.“

Spolek Kašpar uvádí Vernisáž, nadčasovou jednoaktovku Václava Havla

Havlova Vernisáž v podání Divadelního spolku Kašpar

Divadelní spolek Kašpar nastudoval Havlovu hru Vernisáž a dnešní premiérou pomyslně otvírá nové bytové divadlo - Klubovnu v Jindřišské ulici v Praze.

Druhá rovina, která Davida Šiktance zaujala, je politická. Ta do příběhu vstupuje skrz postavu podnikatele a politika ovlivňujícího média Aloise Straübledera.

Titulní postavu ztvárňuje nová posila souboru Marie Štípková. Ta závažnost Böllova textu vnímá především v tématu mediálního tlaku vyvíjeného na hlavní hrdinku. „Jak je snadné zničit někomu život skrze jeden článek nebo sérii článků, to bylo pro mě asi nejživější téma.“

Ztracená čest Kateřiny Blumové

Kateřina je v podání Marie Štípkové hrdá a přímá, ale přitom křehká a nejistá a stále trochu tajemná sedmadvacetiletá dívka. „Nemá být úplně vidět, co se uvnitř ní děje. Mně to táhlo až k takovému autistickému projevu. Věty jsou rovné, za tím, co říká, nejsou žádné další pohnutky. Nemyslí za roh, je přímá. Nevyjadřuje moc emoce.“

Hra Teror v Divadle ABC vytváří iluzi soudního procesu

Teror

Existují v lidském životě situace, kdy je zabíjení správné? Tuto kontroverzní otázku klade ve hře „Teror“ její autor Ferdinand von Schirach. Hru Teror uvede jako svou další premiéru
11. listopadu pražské Divadlo ABC.

Téměř minimalistické herectví Štípkové je v kontrastu s exaltovaným projevem policejního vyšetřovatele v podání Roberta Jaškówa nebo bulvárního novináře a také zmíněného politika-podnikatele, které oba ztvárňuje Tomáš Petřík. „Skrze postavu politika tam vstupuje jiný způsob chování a myšlení,“ dodává režisér David Šiktanc.

Scéna Jana Štěpánka i kostýmy Juliány Kvíčalové jsou do posledního detailu dobové a výprava tak akcentuje záměr vytvořit dobový dokument.

Autoři:Kateřina Horáková, Alena Rokosová