Co stojí za výjimečnými rockovými fotografiemi Milana Říského?
Plzeňský fotograf Milan Říský je dnes jedním z nejlepších koncertních fotografů v republice. Jako jediný Čech je už pár let oficiálním fotografem festivalu Rock im Park v německém Norimberku. Před pražskou vernisáží jeho koncertních fotografií jsme si povídali o specifikách focení hudebních vystoupení i o tom, zda má fotograf s drahou technikou ještě náskok před řadovým návštěvníkem koncertu se smartphonem v ruce.
Pod pódium chodil Milan Říský už nějakou dobu, fotografický aparát s sebou začal tahat až posléze. „Dostat se do pitu, to znamená do prostoru pod pódiem určeným zástupcům médií a ochrance není zas tak těžké. Nabídl jsem se jednoho dne, že nafotím klubový koncert v plzeňském Divadle pod lampou a od té doby počítám svou fotografickou kariéru,“ vzpomíná na začátky kariéty strakonický rodák. „Neměl jsem žádný vzor ani odbornou literaturu, podle které jsem se učil. Vše šlo metodou pokusu a omylu.“
Dnes už používá jiný fotografický aparát a postupně pracoval pro tištěná i internetová média. „Mezi nimi nejsou po technické stránce žádné rozdíly,“ odhaluje Říský. Během hovoru mluvíme o zhoršené situaci s focením na koncertech, kdy profesionálům je často vyhrazena na focení jedna nebo dvě fotografie, často se v poslední době stává, že fotograf může fotit pouze z druhé stany sálu.
O podmínkách focení na koncertech v klubech i na festivalech, o tom, jak fungují vztahy mezi hudebními fotografy v České republice, o rozdílu mezi podmínkami focení doma a v zahraničí, nebo jak se člověk dostane k focení celého turné jednoho interpreta si povídal Pavel Zelinka v hudebním speciálu ArtCafé s Milanem Říským v předvečer vernisáže jeho koncertních fotografií v pražském Rock Café, která musela být kvůli šíření koronaviru po třech dnech uzavřena.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Ngaio Marshová: Zpěv v ráhnoví. Pátrání po úchylném vrahovi žen
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Otokar Fischer: Karlštejn. Romantická komedie o porušení jednoho zákazu
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.






