Chci točit témata, na která do kin přijdou lidi. Adam Sedlák získal Cenu české filmové kritiky za režii filmu BANGER
Výrazný snímek BANGER byl v cenách české filmové kritiky 2022 nominován hned v několika kategoriích. Proměnil jednu – tu za režii. Ve vltavské Vizitce mluvil režisér a scénárista Adam Sedlák o drogách, které jsou tolik spojené s jeho filmem. Zajímají ho dál, z prostředí adiktologie chystá televizní seriál. Na sociálních sítích si kvůli sklonu k vlastní závislosti zakázal sledovat tzv. stories, a kdyby dostal nabídku na režii vztahové komedie, rád by ji vzal.
Studoval na filmové akademii v Písku, protože na FAMU jej dvakrát nevzali. Přesto se řadí k nejúspěšnějším mladým tvůrcům: jeho loňský snímek BANGER ze světa klubového života, rapu a drog s Adamem Mišíkem v hlavní roli získal v rámci Českého lva i Cen české filmové kritiky celkem dvanáct nominací.
Čtěte také
Jak Adam Sedlák v rozhovoru řekl, téma nočního života a s ním spojených „drogových návyků“ mu není cizí, protože i on sám v pátek večer vyráží ven. Téma filmu se ovšem rodilo za pochodu, když přemýšlel o tom, čím zaujmout mladou generaci. „Když chcete oslovit mladé, tak rapem a drogami, Je to spojená nádoba, a tak dávalo největší smysl propojit to i ve filmu.“
Banger nemá happy end a nemoralizuje, jeho cílem je spíš upozornit mladé lidi, aby si dávali pozor, co, od koho a v jaké kvalitě berou. K Bangeru ostatně už dnes patří edukační listy, s nimiž po zhlédnutí filmu učitelé se studenty pracují.
Filmy, nebo videohry?
Tématem Bangeru je i otázka respektu a touha prorazit v momentě, kdy člověk nemá pro svůj plán ideální podmínky. Podobně jako Adam Mišík ve filmové roli Alexe vnímá téma respektu i Adam Sedlák, jenž nepochází z filmového prostředí a v Písku byl odstřižen od kontaktů spojených s FAMU. Zároveň v Bangeru natočeném na mobil tematizuje těkavost tiktokové generace a fakt, že dnešní doba přeje krásným, sebevědomým a populárním lidem – což podle něj stále častěji přejímají i filmové štáby a na influencerství protagonistů staví byznysové plány.
Ve Vizitce Adam Sedlák řekl, že by určitě rád natočil ještě jeden film, zdá se mu ale, že výrazně slibnější budoucnost mají videohry a gaming. Ostatně u herní konzole prý zažívá daleko větší vzrušení než u sledování filmů. I přesto svá témata neustále promýšlí: sešel se s někdejším politikem Pavlem Bémem, s nímž probíral jeho relativně brzký vstup do politiky, lákalo by ho také točit o počátcích kapely Orlík, a to přesto, že se podle moderátora Ondřeje Cihláře jedná o téma lehce prvoplánové. „S provoplánovostí a senzací problém nemám, chci jako režisér dělat to, co lidi zaujme, na co přijdou do kina. Nějaké hranice mám, ale mám taky to štěstí, že nemusím dělat komerci,“ říká. Nebránil by se ani režírování romantické komedie nebo životopisného filmu o Jaromíru Jágrovi či Dominiku Haškovi.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Molière: Don Juan. Strhující tragikomedie o slavném svůdci žen. Zakázaná klasika na Vltavě
-
Pavel Landovský: Objížďka. Hořká komedie o transportu politického vězně do vyšetřovací vazby
-
Jiří Vilímek: Kořeny zla. Otakar Brousek v roli dramatika, který se musí vypořádat se svou minulostí
-
George Orwell: 1984. Vize totalitní společnosti v dramatizaci slavného antiutopického románu
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka