Chceme nejen dobré umělce, ale i profesionály, kteří jejich práci budou umět prodat, říká děkan ostravské Fakulty umění František Kowolowski
S žánrem performance je neodmyslitelně spjatá pomíjivost, kterou řada umělců vyhledává. „Vyčleňují se tak z komerční scény, chtějí pracovat nezávisle na kodifikaci umění jako zboží,“ říká performer, výtvarník a také děkan Fakulty umění Ostravské univerzity František Kowolowski. Sám tuto pomíjivost primárně nevyhledává. Na „jeho“ škole se navíc nově vyučuje, jak v oblasti umění podnikat.
„Během akce se odehrává něco, co je předem neodhadnutelné. Někdy je to přitom na hraně, často se stává, že akce zůstává nedokončená,“ popsal František Kowolowski ve Vizitce Evě Lenartové nástrahy uměleckého žánru performance, kterému se už od 80. let minulého století aktivně věnuje. Tak například jeho šest let stará performance nazvaná 8 hodin s umělcem, který uskutečnil v Opavě v rámci zahájení výstavního projektu Předtím, teď, potom: ve městě kolemjdoucím nabízel možnost společně posedět a případně i prohodit pár slov. Zatímco v Polsku na jeho výzvu lidé zareagovali a z akce vznikl krátký dokument, v Opavě neměl zájem nikdo.
Do Varšavy pouze s povolením
Polsko není cílem Kowolowského uměleckých aktivit, mezi které patří i malba, videoart či fotografie, náhodou. Pochází z Třince a vyrůstal v česko-polském prostředí. Střední uměleckou školu vystudoval v Brně, kde jej výrazně ovlivnil konceptuální umělec Dalibor Chatrný, a na vysokou se vydal do Polska. Přesněji řečeno – na varšavskou Akademii Sztuk Pieknych v polovině osmdesátých let složil přijímačky, oficiální povolení ke studiu ale neobdržel.
Čtěte také
Do Varšavy se proto dostával pokoutně po nocích a prokazoval se papírem, který mu tehdy vystavilo Těšínské divadlo alias fiktivní budoucí zaměstnavatel. Na toto období dnes Kowolowski vzpomíná jako na éru, ve které na polské akademické půdě docházelo k otevřeným, svobodným diskusím o umění i životě. „Materiálně to tam nebylo nic moc, ale politické uvědomění mě přitahovalo. Tamní prostředí mělo integrovanou ochranu svobodného projevu, to v Praze neexistovalo.“
František Kowolowski ve Vizitce detailně vysvětloval aspekty žánru performance, kterému se daří například v rámci ostravského velkého festivalu Malamut, mluvil o autorské malbě a přečetl svou báseň. Představil se ale také coby děkan Fakulty umění Ostravské univerzity. Pro účely univerzitní hudební i výtvarné praxe nyní v Ostravě vzniká zbrusu nová budova, v níž se mimo jiné budou učit i manažeři a produkční v kulturním průmyslu. Cílem třináct let mladé fakulty je totiž vychovat nejen svébytné umělce, ale i profesionály, kteří práci svou nebo svých kolegů budou umět dobře prodat.
Související
-
František Lozinski o. p. s. - Palindrom
František Lozinski o. p. s. - Palindrom je název výstavy, kterou můžete zhlédnout, nebo si spíš přečíst, pokud projdete podchodem u kina Centrál v Hradci Králové.
-
Nepanikařím a maluju. Pavla Malinová je ve finále Ceny Jindřicha Chalupeckého
Paranormální prdeláči, Klíčová hlava nebo Esoterická dutosvětskost, to jsou názvy obrazů Pavly Malinové.
-
ČRo Ostrava podepsal spolupráci s Fakultou umění OU
Český rozhlas Ostrava dnes uzavřel spolupráci s Fakultou umění Ostravské univerzity. Obě instituce, které jsou tradičními a přirozenými partnery, se zavázaly k podp...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.