Chceme nejen dobré umělce, ale i profesionály, kteří jejich práci budou umět prodat, říká děkan ostravské Fakulty umění František Kowolowski
S žánrem performance je neodmyslitelně spjatá pomíjivost, kterou řada umělců vyhledává. „Vyčleňují se tak z komerční scény, chtějí pracovat nezávisle na kodifikaci umění jako zboží,“ říká performer, výtvarník a také děkan Fakulty umění Ostravské univerzity František Kowolowski. Sám tuto pomíjivost primárně nevyhledává. Na „jeho“ škole se navíc nově vyučuje, jak v oblasti umění podnikat.
„Během akce se odehrává něco, co je předem neodhadnutelné. Někdy je to přitom na hraně, často se stává, že akce zůstává nedokončená,“ popsal František Kowolowski ve Vizitce Evě Lenartové nástrahy uměleckého žánru performance, kterému se už od 80. let minulého století aktivně věnuje. Tak například jeho šest let stará performance nazvaná 8 hodin s umělcem, který uskutečnil v Opavě v rámci zahájení výstavního projektu Předtím, teď, potom: ve městě kolemjdoucím nabízel možnost společně posedět a případně i prohodit pár slov. Zatímco v Polsku na jeho výzvu lidé zareagovali a z akce vznikl krátký dokument, v Opavě neměl zájem nikdo.
Do Varšavy pouze s povolením
Polsko není cílem Kowolowského uměleckých aktivit, mezi které patří i malba, videoart či fotografie, náhodou. Pochází z Třince a vyrůstal v česko-polském prostředí. Střední uměleckou školu vystudoval v Brně, kde jej výrazně ovlivnil konceptuální umělec Dalibor Chatrný, a na vysokou se vydal do Polska. Přesněji řečeno – na varšavskou Akademii Sztuk Pieknych v polovině osmdesátých let složil přijímačky, oficiální povolení ke studiu ale neobdržel.
Čtěte také
Do Varšavy se proto dostával pokoutně po nocích a prokazoval se papírem, který mu tehdy vystavilo Těšínské divadlo alias fiktivní budoucí zaměstnavatel. Na toto období dnes Kowolowski vzpomíná jako na éru, ve které na polské akademické půdě docházelo k otevřeným, svobodným diskusím o umění i životě. „Materiálně to tam nebylo nic moc, ale politické uvědomění mě přitahovalo. Tamní prostředí mělo integrovanou ochranu svobodného projevu, to v Praze neexistovalo.“
František Kowolowski ve Vizitce detailně vysvětloval aspekty žánru performance, kterému se daří například v rámci ostravského velkého festivalu Malamut, mluvil o autorské malbě a přečetl svou báseň. Představil se ale také coby děkan Fakulty umění Ostravské univerzity. Pro účely univerzitní hudební i výtvarné praxe nyní v Ostravě vzniká zbrusu nová budova, v níž se mimo jiné budou učit i manažeři a produkční v kulturním průmyslu. Cílem třináct let mladé fakulty je totiž vychovat nejen svébytné umělce, ale i profesionály, kteří práci svou nebo svých kolegů budou umět dobře prodat.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Pavel Landovský: Objížďka. Hořká komedie o transportu politického vězně do vyšetřovací vazby
-
Molière: Don Juan. Strhující tragikomedie o slavném svůdci žen. Zakázaná klasika na Vltavě
-
George Orwell: 1984. Vize totalitní společnosti v dramatizaci slavného antiutopického románu
-
Boualem Sansal: Němcova vesnice. Slavný román vězněného alžírského spisovatele
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.