Cesta do hlubin duše študáka Bedřicha Smetany. Listování deníky mladého skladatele a tanečníka
„S pomocí a milostí Boží budu jednou v technice Lisztem, v komponování Mozartem.“ To je citát z deníků mladého Bedřicha Smetany, dobře známý a opakovaný četnými smetanovskými publikacemi. Díky novému vydání Smetanových studentských deníků si teď můžeme přečíst, v jakém znění (i kontextu) to Smetana skutečně v lednu 1843 napsal: „Mit Gottes Hilfe und Gnade bin ich einst in der Mechanik ein Lißt, in dem Componiren ein Mozart.“
Ano, „zakladatel české národní hudby“ si své studentské deníky psal v němčině. Pro někoho to možná bude šokující odhalení, pro jiné je to známý a historicky logický fakt. Každý, kdo však zalistuje stránkami knihy vydané koncem roku 2022 Národním muzeem, objeví mnoho a mnoho nového o našem – jak si často myslíme – „starém známém Smetanovi“. V dnešní Akademii tak učiníme s muzikoložkou Olgou Mojžíšovou. Právě ona totiž, spolu se znalcem plzeňských reálií Tomášem Bernhardtem, připravila pečlivé kritické vydání Smetanových studentských deníků.
Čtěte také
Povídání doprovodí ukázky ze Smetanových „deníků hudebních“, totiž z jeho raného klavírního díla. Hudba mladého Mistra zazní v podání čtyř pianistů, kteří měli v minulosti tu čest – ale hlavně talent, píli a odhodlání – nastudovat a natočit rozměrné Smetanovo klavírní dílo kompletně: Jana Novotného, Jitky Čechové, Věry Řepkové a Ivana Klánského, který unikátní Smetanův klavírní svět přiblíží také slovem.
Nejposlouchanější
-
Gaius Suetonius Tranquillus: Životopisy císařů. Náhled nejen do soukromí římských vládců
-
Josef Pohl: Kdo je mým soudcem? Jiří Holý v roli muže, který čelí vlastnímu rozsudku
-
Michał Walczak: Amazonie. Hořká komedie ze života mladých herců
-
Boží vůle, Milost, Matka devíti a další povídky zapomenutého moravského prozaika Oskara Jellineka
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.