Český rozhlas slaví fenomenální úspěch. Vltavský projekt Hudba k siréně zvítězil na festivalu Prix Italia

Na 73. ročníku jednoho z nejprestižnějších a nejstarších evropských festivalů rozhlasové a televizní tvorby Prix Italia zvítězil v kategorii Hudba projekt Hudba k siréně. Hlavní cenu převzali během slavnostního ceremoniálu v Miláně Martin Klusák a Lenka Šámalová z Tvůrčí skupiny Hudba Českého rozhlasu a Eva Kesslová, ředitelka Orchestru BERG, v jehož spolupráci projekt vznikl.

Sirény jako umění na Vltavě

„Jsem nesmírně hrdý na to, že Český rozhlas zvítězil v obrovské konkurenci s takovými velikány, jako je britská BBC, australská ABC, německá ARD nebo Radio Canada. Jde o velké ocenění práce všech rozhlasových kolegů – dramaturgů, producentů, zvukařů a lidí ze stanice Vltava, kteří v tomto netradičním projektu viděli potenciál a kvalitní veřejnou službu,“ uvedl generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.

Mezinárodní porota vybírala ze sedmi finalistů a předsedkyně poroty Maria Gabriella Ceracchi z italského RAI shrnula verdikt poroty ke skladbě A River Call skladatele Petra Hory v rámci projektu Hudba k siréně následovně: „Skladba představuje kombinaci zvukových prvků, z nichž každý má svou vlastní povahu a prostřednictvím rozhlasového vysílání se proměňuje, čím vytváří třetí zvuk plný sugescí, který dokáže posluchače přenést do dimenze pozastavené mezi realitou současnosti a hudebním dějem.“

Petr Hora – A River Call

Dvacetkrát a pokaždé jinak!

„Otevřete okno a pusťte si Vltavu, to byla instrukce pro naše posluchače vždy první středu v měsíci. Právě spojení zvuku z éteru a z okolního prostředí je jeden z kouzelných momentů celého projektu. Živé vysílání je součástí hry, díky němu se posluchač stává účastníkem jedinečného happeningu,“ říká Jaroslava Haladová šéfredaktorka Českého rozhlasu Vltava, který byl po celé dva roky koprodukčním partnerem Hudby k siréně.

Nezvyklý formát site-specific hudebních produkcí vznikl ve snaze změnit vnímání zvuků, které nás běžně obklopují, ale téměř jsme si odvykli je vnímat. „Zkouška sirén se koná pravidelně, ale kdo ji opravdu poslouchá?“ ptá se Eva Kesslová, ředitelka Orchestru Berg. Propojení s hudební složkou se zdálo jako dobrý způsob, jak přivést pozornost lidí zpět.

Podívejte se na všechny zkoušky sirén

„Všichni skladatelé se museli popasovat s netradičním zadáním, společně jsme pečlivě vybírali místa konání akcí. Někteří chtěli sirénu hlasitější, jiní naopak tišší, řada z nich psala pro svou bývalou školu nebo současné působiště, v jednom případě jsme do vzniku skladby i jako interprety dokonce aktivně zapojili studenty gymnázia,“ uvádí Eva Kesslová, ředitelka Orchestru BERG a dramaturgyně projektu. Kromě škol, univerzit či vědeckých institucí zazněly novinky například v bazénu, na koupališti, v tiskařské dílně, v kostele nebo v parku.

Čtěte také

K projektu byli přizvání přední čeští autoři Ian Mikyska, Petr Hora nebo Michal Nejtek. K místům, která si pro své premiéry vybírají, mají obvykle bližší vztah nebo výrazně souvisejí s koncepcí jejich skladby. Neopomenutelnou podmínkou pak byla přítomnost samotné sirény.

Nejnovější články

Stránky