Český design je unikátní. Muchu, Sutnara nebo Teigeho znají po celém světě, říká český Američan
Kunsthistorik, antikvář, kurátor a galerista Nicholas Lowry se do českého umění a designu zbláznil už jako malý. Jeho otec byl Čech, narodil se v Praze v roce 1932, do USA prchl jako sedmiletý, nicméně ke svým kořenům se vždycky hlásil. A hlásí se k nim i samotný Nicholas. V New Yorku má aukční síň, kde hojně prodává české umění a teď aktuálně (jako průvodce dějem) dotočil film Identita, který se věnuje českému grafickému a užitému designu.
„Když jsem byl kluk, otec mi o Česku hodně vyprávěl. Mluvil samozřejmě i o umění a designu. Bylo to pro mě vzrušující. Naše rodina byla se špičkovým designem vždycky propojená. V roce 1909 založil bratr mojí babičky gumárenskou firmu Primeros, která, pokud vím, byla mezi válkami největším výrobcem kondomů v Evropě. Byla to skvělá značka i proto, že spolupracovala s nejlepšími designery své doby,“ usmívá se Lowry.
Dnes se podrobně zabývá českým plakátem, má obrovskou sbírku a ví o něm téměř všechno. „Studuju samozřejmě české umění obecně, zajímám se o malíře, grafiky, designery. Český design je podle mě výjimečný, zajímavější než třeba německý nebo design z dalších oblastí. Každá země má své designéry, ale ti čeští jsou opravdu světoznámí, jména jako Alfons Mucha, Karel Teige či Ladislav Sutnar jsou universální, všichni je znají. A v Česku najdeme i další unikátnosti. Třeba turistické značky. Jsou tu všude, v Americe nejsou. Tam můžete jít na výlet, jdete třeba lesem, a když je čas vrátit se domů, nikdo neví, kde je. Český systém značení je chytrý a hlavně účelný. Není to umění, ale funguje. A to je důležité,“ chválí průvodce filmem Identita Nicholas Lowry.
Užitečné, svým způsobem lákající ke koupi, jsou podle něj i etikety vín a piv. „Jejich výtvarné pojetí ovlivňuje zájem zákazníků. Já sám se třeba ve vínech moc nevyznám, a tak, když je jdu koupit, řídím se podle etiket. Vyberu lahev, jejíž etiketa vypadá nejkrásněji nebo nejchytřeji,“ přiznává.
Vypadá to, že pro filmování si oblékl kostým. Jeho oblek, který evokuje dobu přelomu 19. a 20. století. Charakteristický a stylový je i Nicholasův knírek. „Kostým to ale není. Mám na sobě to, co nosím každý den. V Americe máme show, jmenuje se Antiques Roadshow, a ten oblek je moje identita, moje znamení. Pro mě je to život,“ vysvětluje svoje nezvyklé, ale elegantní a krásné oblečení Nicholas Lowry, kterého jako protagonistu uvidíme ve filmu Identita.
Související
-
S reklamou ve veřejném prostoru by se to nemělo přehánět, říká grafický designer Filip Blažek
Spoluautor námětu série Identita o českém grafickém designu považuje zpracování českých učebnic za katastrofální a české turistické značky za geniální.
-
Grafický design jako tvůrce české národní identity. A oboje jako téma nového cyklu ČT
Jak pomáhá nebo škodí grafický design naší národní identitě? Jak moc je důležitý? A které osobnosti ho u nás i v cizině proslavily?
-
Fenomén našeho grafického designu? Tvorba písma. České fonty si kupují i americké weby, říká Kvízová
Mezi klienty grafické designérky Kláry Kvízové patří strahovští premonstráti a spolupráce s nimi je pro ni inspirativní i díky jejich pojetí času: 900 let nic neznamená.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.