Cembalo v hlavní roli! Záznam recitálu Mahana Esfahaniho s Filharmonií Brno
Poslechněte si orchestrální koncert s Filharmonií Brno se skladbami Hanse Krásy, Francise Poulence a Mieczyslava Weinberga pod taktovkou Alexandra Liebreicha s dominancí cembala v podání Mahana Esfahaniho.
PROGRAM
Hans Krása: Komorní hudba pro cembalo a 7 nástrojů
Francis Poulenc: Venkovský koncert pro cembalo a orchestr
Mieczyslaw Weinberg: Symfonie č. 7 op. 81 pro smyčcový orchestr a cembalo
Slovem provází Lucie Hradilová
Cembalo, původně nástroj z doby baroka se vyskytuje opětovně i v celé řadě kompozic hudby 20. století. Sólista Mahan Esfahani je iránsko-americký hudebník a muzikolog žijící v Praze. Autory minulého století hraje na nástroj té doby – cembalo značky Ammer, které není kopií historických předchůdců, a proto má také svůj originální zvuk.
Komorní hudba pro cembalo a sedm nástrojů od Hanse Krásy byla premiérována v březnu 1936 Frankem Pollakem a členy Pražských symfoniků na koncertě spolku Mánes. Jak konstatovala už dobová kritika, spojuje „staré umění s novým, vážné s banálním, střízlivé se sentimentálním“.
Venkovský koncert pro cembalo a orchestr od francouzského skladatele Francise Poulence patří mezi nejhranější cembalové koncerty 20. století. Vznikl v letech 1927–1928 pro Wandu Landowskou, původem polskou průkopnici hry na cembalo, která se zasloužila o znovuoživení zájmu o tento nástroj nejen mezi interprety, ale také mezi skladateli.
Symfonie č. 7 od Miczyslava Weinberga pochází z roku 1964 se silnou výpovědí o době, ve které vznikla a v mnoha ohledech připomíná slavný 8. smyčcový kvartet D. Šostakoviče. Symfonie je koncipována v duchu barokního concerta grossa naplněného aktuálním obsahem postaveným na dialogu smyčcového orchestru a koncertantního cembala.
Související
-
Americké turné Filharmonie Brno a newyorská premiéra Glassovy 12. symfonie
Filharmonie Brno společně se svým šéfdirigentem a uměleckým ředitelem Dennisem Russellem Daviesem v únoru zavítala do Spojených států amerických.
-
Cembalo je nástroj pro kouzelnici a posluchače, kteří přijímají klam, říká Barbara Maria Willi
Hráčka na kladívkový klavír, varhany a cembalo, děkanka Hudební fakulty JAMU, organizátorka koncertů staré hudby, muzikoložka a milovnice slovanských zemí.
-
Smetana, Suk a Srnka v podání předního cembalisty Mahana Esfahaniho a rozhlasových symfoniků
Vynikající cembalista Mahan Esfahani uvedl v české premiéře skladbu Standstill, kterou český skladatel Miroslav Srnka napsal na spoluobjednávku SOČRu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka