Break, hiphop, house dance. Co vlastně víme o tomto tanečním světě?
Pojem street dance označuje všechny druhy tance, které se objeví jako městská zábava na ulici. Jedním z těch tanců je b-boying, který je v obecném povědomí známý jako break, breakdance neboli breaking. Skrze něj nahlédneme do barvitého světa hip hopu, kultury, která povstala z bídy a beznaděje, z atmosféry rasové segregace a násilí pouličních gangů, které vládly newyorskému Bronxu v 70. letech minulého století.
Break neboli b-boying je dynamický tanec plný efektních prvků, jako je točení na zádech anebo na hlavě, jako jsou prudká a nečekaná zastavení – tzv. freezy. Jde v něm o rychlost a překvapení. Nejvíc v něm ale záleží na tom, jak je tanečník nebo tanečnice originální a kreativní.
Street dance se z New Yorku a Los Angeles rozšířil po celém světě. Tedy i k nám do České republiky. Možná vás překvapí, že se mu u nás věnují desítky tisíc mladých mužů a žen a že patří k nejrozšířenějším volnočasovým aktivitám mládeže. I přes tento masový zájem o něm moc nevíme. Proč? Asi proto že je dnes spjatý s komerčním světem a se zábavou, což není dostatečně seriózní materiál proto, aby se o něj taneční teoretici více zajímali. Malou sondou do světa breaku zjistíme, že jde o fascinující kreativní prostor s vlastními legendami, se stále se vyvíjející pohybovou technikou, stále se rodícími novými formami a styly.
Základní pojmy a trochu teorie objasňuje v pořadu Wahe Akopjan, který patří k předním autoritám českého tanečního hiphopu. Sám vnímá tanec jako spirituální záležitost, jako ceremoniál, který spojuje lidi, ale přitom je hlavně zábavou. Wahe je všestranný tanečník, choreograf, pedagog, organizátor eventů, ale také režisér a producent. V letošním roce vytvořil se svými spolupracovníky týmu DiVize celovečerní představení s názvem Kde domov můj, které je oslavuje výročí založení republiky urban artovými prostředky.
Waheho taneční virtuozitu můžete posoudit například v tomto videu, které zachycuje finále slovenského kola Just Debout 2017, známé taneční soutěže, kde se ve dvojici se Spunykey utkal s americkými favority FireLock &Hurikane.
Historii pouličního tance a hiphopové kultury se systematicky věnuje tanečnice a lektorka breaku Lucie Plavcová alias Sweemo. Vedle intenzivní taneční práce – vystupování a učení – také publikuje, pořádá přednášky a věnuje se výzkumu. Několikrát navštívila New York a setkala se s největšími legendami jako je např. Crazy Legs či otec hip hopu Kool Herc. Není bez zajímavosti, že se díky svému zaujetí a talentu stala členkou jedné z nejstarších crew The Bronx Boys.
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Jana Knitlová: Soukromá derniéra. Příběh dvou herců na útěku z nacistického Německa
-
Ignát Herrmann: Výhost. Láska hory přenáší, ale někdy jsou rodiče nepřístupnější než velehory
-
Gilbert Keith Chesterton: Modrý kříž. Dopadne otec Brown i zločince mezinárodního formátu?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka