Babička, co umí sjíždět zábradlí a dělat opičárny. Při psaní je mi nejlíp v prostoru dětské svobody a fantazie, říká Marka Míková
Čím to, že loutka dokáže člověka během vteřiny odtáhnout od reality? Kde se vzal klobouk se závojem, se kterým pravidelně stojí za klávesami na koncertech své kapely Zuby nehty? Čím si ji získalo San Francisco? Co kromě slova „zadek“ ji spolehlivě zažene smutek? O tom všem mluvila s Hanou Slívovou ve Vizitce hudebnice, loutkoherečka, režisérka a spisovatelka Marka Míková, jejíž knížka Kabát a kabelka získala cenu Magnesia Litera za knihu pro děti a mládež.
Co se to mihlo na balkoně v pátém patře věžáku? Mohl to být sousedův kocour, ale taky jaguár. Tedy alespoň v očích a otevřené duši režisérky, loutkoherečky, spisovatelky a hudebnice Marky Míkové, která z této představy ušila písničku pro svou kapelu Zuby nehty – a nechala si ji také pustit ve své Vizitce.
Kreativita a imaginace, zdá se, Marku Míkovou neopouští ani na moment. Od svých dvaačtyřiceti k písňovým textům a práci pro loutkové divadlo přidala i psaní knih pro děti, dodnes jich vydala skoro dvě desítky. „Když píšu knížku, je mi mnohem líp v prostoru dětské svobody a fantazie. Líbí se mi, že to může být vymyšlená věc, nemám ambice, aby zaujala dospělého,“ konstatuje. Sama už je také několikanásobnou babičkou, ostatně její kniha Babky o příbězích tří starších žen pojmenovaných Vomáčková, Kvasničková, Zelí je věnovaná společnému čtení prarodičů a vnoučat. Nejblíž Marce Míkové je prý babička Zelí – ta, která mívá ztřeštěné nápady. „Snažím se ze všech sil, ale nejsem ta dokonalá babička, co umí svíčkovou. Jsem spíš ta praštěná, co umí sjíždět zábradlí a dělá opičárny,“ usmívá se.
Metr, nůž a náušnice v kabelce
Čtyři její knihy získaly v minulosti nominaci na cenu Magnesia Litera, a nominovaná je i letos za vyprávění s názvem Kabát a kabelka, nechtěně zasazené do covidové doby. Co se stane, když člověk v liduprázdném městě potká ošuntělý kabát? „Přišlo to ke mně jako vtip. Myšlenka na kabát, který jde po ulici a já jdu za ním, mě pobavila, a tak jsem v tom pobavení chtěla zůstat. Příběh jsem si zapisovala do sešitu, který nosím v kabelce,“ říká. V kabelce má v současné době kromě kusu papíru také nůž, metr, neboť v divadle, kterému se věnuje paralelně se všemi ostatními aktivitami, je občas třeba něco přeměřit, a taky čokoládu a náhradní náušnice a náramek. Šperky totiž ráda mění podle aktuální nálady.
Ve Vizitce Marka Míková mluvila i o tom, jak loutkové divadlo během několika vteřin dokáže změnit náladu dětského publika, jak moc ji zajímá a naplňuje hledání vhodných témat pro dětské publikum projektu Loutky v nemocnici, anebo jak se jí podařilo setřást ze sebe strach ze smrti. Představila také bratrance své maminky, v severní Itálii populárního malíře Štěpána Zavřela. Na konci 50. let se mu podařilo do Itálie emigrovat během návratu z Albánie a Marka Míková o jeho životě a magickém domě napsala knížku Dům v Rugolu.
Související
-
Loutka má v sobě redukovanou nadsázku, humor i poezii, říká loutkoherec Luděk Richter
Luděk Richter patří mezi důležité osobnosti českého autorského loutkového divadla. Rád pracuje s nadčasovými tématy a rád také divadlo „vynáší“ do exteriéru.
-
Skákat chci do šedesáti. Stojku, přemet i salto udělám, říká klaun a herec Jiří Bilbo Reidinger
Hned po rozhovoru na Vltavě zamířil Jiří Bilbo Reidinger do Motola, kde v rámci projektu Loutky v nemocnici dělá radost hospitalizovaným dětem.
-
Stanislav Doubrava: Loutkové divadlo žije. Dospělým se líbí karikatura, pro děti jsou loutky parťáci
Sedmdesáté narozeniny letos slaví Naivní divadlo v Liberci, v jehož čele už téměř třicet let stojí produkční a také fanoušek lyžování a golfu Stanislav Doubrava.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.