Arturo Benedetti Michelangeli: Potlesk patří Chopinovi, Beethovenovi, Debussymu… Ne mně!
Poslechněte si Polední koncerty s legendárním italským pianistou v hlavní roli. Čeká nás výběr toho nejlepšího, co od něj máme na gramofonových deskách v rozhlasové fonotéce, i čím se Arturo Benedetti Michelangeli zapsal do historie festivalu Pražské jaro, kam zajížděl pravidelně.
Arturo Benedetti Michelangeli, hvězdný italský klavírní virtuóz, opředený aurou jednoho z největších pianistů 20 století. Ale také aurou samotářského, úzkostlivého a vrtošivého umělce, který sebou na každý koncert vozil svého klavírního technika a často i svůj vlastní klavír, a neváhal zrušit recitál na poslední chvíli. Muž, který tvrdil, že být klavíristou nebo vůbec muzikantem není povolání. Je to filozofie, je to pojetí života, které nemůže být založeno na dobrých záměrech či přirozeném talentu.
Čtěte také
Muž, který tvrdil, že být klavíristou nebo vůbec muzikantem není povolání. Je to filozofie, je to pojetí života, které nemůže být založeno na dobrých záměrech či přirozeném talentu.
Umělec, jehož život je vymezen lety 1920 a 1995, disponoval bezchybnou technikou a tajemnou povahou. Publikum, spoluúčinkující umělci i odborníci tak věděli, že od něj mohou očekávat jak chladnou dokonalost, tak i náladovou nepředvídatelnost. U klavíru se dokonale ovládal, svůj tělesný mechanismus měl pod kontrolou, tvář zůstávala netečná. Sotva si všímal přítomnosti publika a sotva na ni reagoval. Jednou řekl: potlesk patří Beethovenovi, Chopinovi, Debussymu. Ne mně…
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Václav Kahuda: Proudy. Ponořte se do spodních vod života a jeho literatury v Četbě s hvězdičkou
-
Patricia Highsmithová: Tom Ripley. Nenávidí zločin, pokud ho k němu jeho ctižádost nedonutí
-
Karel Čapek: Věc Makropulos. Mistrovské drama o touze po nesmrtelnosti ve skvělém obsazení
-
Emma Kausc: Narušení děje. Může vyprávění uzdravit duši po ztrátě blízkých?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.
