Arnošt Goldflam: Mrzí mě, že jsem dlouho nedostal nabídku na roli v pohádce
„Jako by se mi před očima odehrával život,“ vzpomíná Arnošt Goldflam na první dětské setkání s divadlem. Nakonec se divadlo spolu s psaním stalo jeho mnohaletou láskou. Režisér, herec a autor několika desítek knih pro dospělé i děti vydal v posledních dvou letech hned tři knížky, z toho dvě o jeho rodném Brně. I toto město se stalo tématem rozhovoru, který s ním vedla ve Vizitce Markéta Kaňková.
Jako dítě Arnošt Goldflam rád jedl, vášnivě četl – knížku si s sebou přibalil i do chlebníku ke svačině, když jel s rodiči na výlet – a taky kreslil. Mušketýry, indiány, zkrátka všechno, co se mihlo kolem jeho imaginace. Zároveň ale chodil odmala do divadla, v brněnské Radosti viděl jako dítě poprvé Buratina, což je Tolstého variace na Pinokia. „V polotmě se pohybovala krysa Šušara a to se mi líbilo, udržel jsem ji v paměti,“ usmívá se. „Taky jsme chodili do divadla na výstaviště. Tam sice hráli sovětské hry, ale byly dobré. Když jsem seděl v divadle, zdálo se mi, že se mi před očima odehrává život.“ Po střední škole začal studovat medicínu a nemyslel si, že se jeho osudem stane režijní obor na JAMU. Nakonec se ale divadlo prodralo do popředí a tam už spolu s psaním zůstalo.
Citovku, nebo řachandu?
K Brnu, kde se narodil a žil více než padesát let, má pan Goldflam silný vztah, který se odráží i v jeho posledních knihách Strašidelné Brno (2021) a Brno, ty město mých snů (2022). Ve Vizitce také několika historkami vzpomněl na svého spolupracovníka Jiřího Bulise, jenž napsal hudbu skoro ke všem Goldflamovým inscenacím. Jejich komunikace ohledně muziky se obešla v podstatě beze slov: stačilo říct, jestli si autor přeje od pana Bulise „citovku“, anebo „řachandu“.
Čtěte také
Zásadní umělecké roky až do počátku devadesátek prožil Arnošt Goldflam v HaDivadle, o kterém mluvil jako o ostrůvku svobody. Dnešní divadelní scéna, respektive uváděné inscenace, podle něj doplácí na roztříštěnost témat, bezbřehou mnohost názorů a obrovské množství potenciálních nepřátel. „Určujícím tématem, nebo spíš pocitem, je nezakořeněnost,“ míní. Jeho samotného dodnes zajímají osudy jednotlivců a jejich rozporuplnost v současné společnosti, v tramvaji rád poslouchá, o čem se lidé nahlas baví do telefonu anebo mezi sebou, a občas to i zanese do některého svého textu. Rád by napsal další novelu, pro pražskou Ypsilonku pak chystá dramatický materiál: režírovat tu bude novelu Hlavní přelíčení od Karla Poláčka. Rád by se také ještě objevil před kamerou. Divadelní scénáře si už sice hůř pamatuje, filmové hraní je mu ale stále ještě po chuti. „Mrzí mě, že jsem dlouho nedostal nabídku na roli v pohádce. Myslím, že bych mohl hrát starého krále nebo nějakého vychovatele.“
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Eli Beneš: Nepatrná ztráta osamělosti. Oceňovaný debut současného českého spisovatele
-
Deník zloděje. Autobiografický příběh padlého anděla Jeana Geneta
-
Peter Karvaš: Sedm svědků. Detektivka ve hvězdném obsazení otevírá otázky po občanské odpovědnosti
-
Molière: Misantrop. Komedie o tom, jak je těžké mít rád lidi
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.