Aram Bajakian a Julia Úlehla: Dálava

29. duben 2015

Album ojedinělých verzí moravských lidových písniček Dálava natočila vloni americká zpěvačka Julie Úlehla s manželem, arménsko-americkým kytaristou Aramem Bajakianem a hudebníky z newyorské avantgardní scény; konkrétně od Johna Zorna.

Kruh se uzavírá: Julie je pravnučkou profesora Vladimíra Úlehly (1888-1947), světoznámého biologa, významného brněnského etnomuzikologa a zakladatele festivalu ve Strážnici. Písničky si vybrala z jeho dodnes nedocenitelné knihy Živá píseň z roku 1949 a naložila s nimi v souladu s názorem pradědečka, že píseň představuje živý organismus, podléhající v novém prostředí "okamžitým náladám".

Americkou češtinou zpívající Julii doprovází elektrická kytara, dvoje housle, baskytara a marocká loutna guimbri. Střemhlavý rockový zvuk střídají melancholicky zabarvené soundtrackové plochy nebo dráždivé bluesování. Zkrátka strážnická hudba zčistajasna plná neznámých zvratů a nového chápání.

Dálava - Ach, bože muj from Dálava on Vimeo.

"Vím, že to není tradiční, ale pokaždé když písničky, které pro mne hodně znamenají, zpívám, objevím v nich něco nového a ony začnou nepředvídatelně žít vlastním životem. Nechtěli jsme záměrně měnit známé melodie, jen jsme je předtím nikdy neslyšeli v živém provedení a chtěli jsme vyzkoušet, jak z nás v odlišném kulturním prostředí vyjdou. I kdybychom chtěli, nemohli jsme znít tradičně. Vložili jsme do nich sami sebe a dali jim tělo a zvuk,"uvedla Julia Úlehla.

Původně operní pěvkyně a pozdější dlouholetá členka experimentálního italského divadla The Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, v němž pracovala s rituální africkou hudbou, dnes studuje etnomuzikologii na University of British Columbia ve Vancouveru (se zaměřením na moravskou hudbu). Albem Dálava debutuje, k myšlence natočení ji přivedlo domácí zpívání strážnických písniček při překladu pradědečkovi knihy Živá voda. Pak začali s manželem Aramem Bajakianem (Lou Reed, Diana Krall, Marc Ribot, John Zorn) přemýšlet, jak s nimi naložit a v návalu emocí a tvůrčího přetlaku během jediného dne ve studiu proměnit s newyorskými hudebníky v Dálavu, vyprovozenou do světa s nádhernými fotografiemi Miloše Spurného a ve videoklipech s využitím záběrů z legendárního pradědečkova hraného dokumentu Mizející svět z roku 1932.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová