Ambice hrát v zahraničí opadla, ale jsem rád, že jsem si troufnul. Filmové řemeslo je všude stejné, říká Kryštof Hádek
V minulosti rád jezdil na čundry, teď s sebou občas bere své děti – naposledy jim v brdských lesích liška odcizila svačinu. Odmala sportuje, což se ukázalo jako velká výhoda při natáčení filmu Poslední závod o osudu Bohumila Hanče. S Ondřejem Cihlářem ale ve Vizitce mluvil i o svých oblíbených režisérech anebo o tom, jak se dostal poprvé před kameru v soutěži O poklad Anežky České.
V řece Vltavě se otužoval už dávno před tím, než fotky postav v plavkách a kulichu zaplavily sociální sítě, a od dětství také rád běžkuje. Ideální výbava pro roli Bohumila Hanče, již si zahrál v aktuálním filmu Tomáše Hodana Poslední závod. O žádné příjemné skejtování, na které je zvyklý z upravených tras, ale samozřejmě nešlo. „Lyže jsem měl dlouhé dva metry dvacet, žádné hrany, nedaly se moc mazat. Když jsme běhali na namrzlých úsecích, museli jsme trochu podvádět s tuleními pásy. Stromeček byl nežádoucí, režisér chtěl, abychom závod opravdu běželi,“ vzpomíná na natáčení v zimních Krkonoších. Daleko těžší než scény na lyzích ovšem pro něj byly záběry podzimní přípravy: tréninková nůše napěchovaná senem vážila dvacet kilogramů, o vypolstrování zad se nedalo mluvit – zkrátka běh do příkrých svahů s dobovou zátěží Hádka během natáčení vyřídil.
V listopadu se do kin chystá další film s jeho účastí, komedie Grand Prix v režii Jana Prušinovského, v současné době ale lze Kryštofa Hádka vidět hlavně v divadle. Na domovské scéně Studia Dva měla nedávno premiéru inscenace Petra Zelenky Beckham. Není primárně o fotbale, tematizuje osud šedé eminence britského bulváru a mediálního poradce Maxe Clifforda (1943 – 2017). „Petr Zelenka, se kterým jsem před tím točil Modeláře, mě fascinuje tím, že dokáže napsat příběh z témat, ze kterých by nikoho jiného příběh udělat nenapadlo,“ konstatuje Hádek.
Kdo bude hrát v O poklad Anežky České?
Kryštof Hádek pochází z filmařské rodiny, maminka Jana pracovala jako režisérka a filmová teoretička a dramaturgyně. Sám odmala docházel do Dismanova rozhlasového dětského souboru, odkud si televizní tvůrci občas vybírali děti do svých produkcí. Tak se jedenáctiletý Kryštof dostal poprvé před kameru, v televizní soutěži O poklad Anežky České si zahrál syna Marie Terezie. Konzervatoř později nedostudoval, zato se přes stipendium dostal do Londýna na rok a půl trvající herecký kurz.
Čtěte také
„Systém komunikace se studenty byl propracovanější, profesoři mezi sebou věděli o jejich problémech. Měli jsme zkrátka pocit, že nás berou vážně,“ vzpomíná Hádek. Jeho problém byl z dnešního pohledu dost malicherný: po jazykové stránce nerozuměl teoretickým lekcím o shakespearovském dramatu, a tak při hodinách občas usínal. „Tohle se tam tedy jednou řešilo. Ale když pak došlo na praxi, už bylo všechno v pořádku,“ usmívá se.
Hádek má také několik zkušeností se zahraničními produkcemi. Evropská organizace European Film Promotion ho roku 2010 zařadila na seznam tzv. vycházejících hvězd, v roce 2009 se představil v dánském dramatu Dívka, o rok dříve v irském seriálu Raw. Tehdy žil v Irsku několik měsíců a libuje si, že přátelství, která tehdy navázal, trvají dodnes. „Ambici hrát v zahraničí jsem měl hlavně po studiích v Londýně, teď už mám rodinu, a ačkoliv jsem stále v zahraničních databázích, ambice opadá. Jsem ale rád, že jsem si tehdy troufnul, protože filmové řemeslo je všude stejné.“
Související
-
Dlouho jsem točil malé filmy z české kotliny, Grand Prix ji přesahuje, říká režisér Jan Prušinovský
Kdyby život na Zemi neovlivnila pandemie koronaviru, začal by scenárista a režisér Jan Prušinovský zcela jistě v dubnu příštího roku točit film s titulem Grand Prix.
-
Mám rád hraniční situace a výstup z komfortní zóny vyhledávám, říká režisér Tomáš Hodan
Točil dokumenty o Zakarpatské Ukrajině, Haně Hegerové, ale teď, když se jako režisér postavil na plac s vlastním scénářem, se cítí tak, jak si představoval během studií.
-
Film Poslední závod boří některé mýty o soužití Čechů a Němců, mnohé stereotypy ale zůstávají
Saša Michailidis diskutuje s filmovou kritičkou Ivou Přivřelovou a historikem Matějem Spurným.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.