Afázie jako nalezení nové identity. Jak pracovat se ztrátou řečových schopností?
Řeč je základním prvkem lidské identity. Co se děje, když ji ztratíme? O ztrátě řeči způsobené poškozením mozku vypráví i nová rozhlasová hra Nauka o afázii.
Afázií, tedy poruchou komunikace projevující se ztrátou či poškozením řeči, se zabývá režisérka Katharina Schmitt a hudební skladatel Michal Rataj. Téma, které úzce souvisí s pojetím lidské identity, zpracovali v hudebně-divadelní inscenaci a rozhlasové hře s názvem Nauka o afázii. Dramaturgický rámec tvoří situace mezi ne-mluvící a mluvící postavou, které vyústí v širokou paletu různých hlasových projevů: od zpěvu přes sprechgesang a šepot až po mluvení a řev.
Skladatel Michala Rataj k obecnému tématu schopnosti komunikovat podotýká, že i hudba je určitým typem komunikace. „V rozhlase, kde komunikujeme jenom zvukem, se najednou stalo obrovským tématem, jak to udělat, abychom slyšeli něco, co slyšet není," dodává k práci na tématu Rataj.
Jako pro skladatele pro mě bylo klíčové nalézt cestu k pacientce, kterou nemůžeme slyšet. Skrývá to v sobě velký paradox, notabene v rádiu.
Michal Rataj
Režisérku Katharinu Schmitt zajímá výzkum lidského vnímání, téma sleduje přes patologii postav. Na fyzickém nebo psychologickém projevu postav hledá místo, které je křehké a zranitelné. „Hlavním tématem Nauky o afázii je výzkum. Jde o psychiku ženy, která je virtuózní zpěvačka a přestane zpívat. Je to můj a Michalův výzkum, který se posléze stane výzkumem posluchačů či diváků," vysvětluje Katharina Schmitt. A dodává, že takový typ výzkumu považuje za jeden z klíčových úkolů režisérů a herců.
Každá epocha se podepisuje na tom, jak lidská těla fungují, jak myslí, jak se rozpadávají a jak mluví.
Katharina Schmitt
Čtěte také
Čtěte také
O afázii můžeme mluvit i jako o zrodu nové identity. Psycholožka Kateřina Kejřová pracuje s afatiky a pomáhá jim nacházet nové formy komunikace a způsoby, jak vyjádřit jejich pocity. „Jako terapeutka můžu být u toho, ale nikdy nemůžu tlačit na zrod nového já. Motivace musí být vždycky uvnitř," říká Kateřina Kejřová a odkazuje i na příklad z rozhlasové hry Nauka o afázii, kde zpěvačka nachází nový komunikační prostředek v tanci.
Dvě binaurální rozhlasové hry Nauka o afázii i Spánkové křídlo Adelaide Carpenterové, které vznikly ve spolupráci režisérky Kathariny Schmitt a skladatele Michala Rataje, si můžete poslechnout na webu českého rozhlasu Vltava.
Hudební dramaturgie: Anna Ribanská
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Raymond Chandler: Španělská krev. Detektivní případ rafinovaného využití vraždy pro politické účely
-
Karel Tůma: Jak se chytají ženy, Komedie s vánočním stromkem. Dvě humoristické vánoční povídky
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Jana Knitlová: Soukromá derniéra. Příběh dvou herců na útěku z nacistického Německa
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor

Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.
