Afázie jako nalezení nové identity. Jak pracovat se ztrátou řečových schopností?
Řeč je základním prvkem lidské identity. Co se děje, když ji ztratíme? O ztrátě řeči způsobené poškozením mozku vypráví i nová rozhlasová hra Nauka o afázii.
Afázií, tedy poruchou komunikace projevující se ztrátou či poškozením řeči, se zabývá režisérka Katharina Schmitt a hudební skladatel Michal Rataj. Téma, které úzce souvisí s pojetím lidské identity, zpracovali v hudebně-divadelní inscenaci a rozhlasové hře s názvem Nauka o afázii. Dramaturgický rámec tvoří situace mezi ne-mluvící a mluvící postavou, které vyústí v širokou paletu různých hlasových projevů: od zpěvu přes sprechgesang a šepot až po mluvení a řev.
Skladatel Michala Rataj k obecnému tématu schopnosti komunikovat podotýká, že i hudba je určitým typem komunikace. „V rozhlase, kde komunikujeme jenom zvukem, se najednou stalo obrovským tématem, jak to udělat, abychom slyšeli něco, co slyšet není," dodává k práci na tématu Rataj.
Jako pro skladatele pro mě bylo klíčové nalézt cestu k pacientce, kterou nemůžeme slyšet. Skrývá to v sobě velký paradox, notabene v rádiu.
Michal Rataj
Režisérku Katharinu Schmitt zajímá výzkum lidského vnímání, téma sleduje přes patologii postav. Na fyzickém nebo psychologickém projevu postav hledá místo, které je křehké a zranitelné. „Hlavním tématem Nauky o afázii je výzkum. Jde o psychiku ženy, která je virtuózní zpěvačka a přestane zpívat. Je to můj a Michalův výzkum, který se posléze stane výzkumem posluchačů či diváků," vysvětluje Katharina Schmitt. A dodává, že takový typ výzkumu považuje za jeden z klíčových úkolů režisérů a herců.
Každá epocha se podepisuje na tom, jak lidská těla fungují, jak myslí, jak se rozpadávají a jak mluví.
Katharina Schmitt
Čtěte také
Čtěte také
O afázii můžeme mluvit i jako o zrodu nové identity. Psycholožka Kateřina Kejřová pracuje s afatiky a pomáhá jim nacházet nové formy komunikace a způsoby, jak vyjádřit jejich pocity. „Jako terapeutka můžu být u toho, ale nikdy nemůžu tlačit na zrod nového já. Motivace musí být vždycky uvnitř," říká Kateřina Kejřová a odkazuje i na příklad z rozhlasové hry Nauka o afázii, kde zpěvačka nachází nový komunikační prostředek v tanci.
Dvě binaurální rozhlasové hry Nauka o afázii i Spánkové křídlo Adelaide Carpenterové, které vznikly ve spolupráci režisérky Kathariny Schmitt a skladatele Michala Rataje, si můžete poslechnout na webu českého rozhlasu Vltava.
Hudební dramaturgie: Anna Ribanská
Související
-
Michal Rataj: Obavy orchestrů z reakcí na soudobou hudbu jsou zbytečné
Jak práci skladatele změnily moderní technologie? V jaké kondici je soudobá vážná hudba? A co je přitažlivého na improvizaci? O tom ve Vizitce mluvil Michal Rataj.
-
Režisérka Katharina Schmitt: Umělec dnes ve světě ztrácí řeč
Německá režisérka působící v Česku Katharina Schmitt a skladatel Michal Rataj vytvořili binaurální rozhlasovou hru Nauka o afázii, která měla premiéru 1. září na Vltavě.
-
Ostrava opět centrem nové opery! Festival NODO představí pět děl současných skladatelů
Festival NODO (New Opera Days Ostrava) se koná každé dva roky. Letos se uskuteční od pátku 28. do neděle 30. srpna a nabídne celkem pět projektů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.