A nechtěli byste i lino? Projekt art re use zachraňuje materiál z galerií, divadel i firem a vrací ho do kulturního provozu
Kam s nepotřebným materiálem z výstav, divadelních inscenací nebo filmového natáčení? Tuto otázku si v roce 2021 položily spolky Skutek a Artmap, vyslyšely poptávku galerijního a uměleckého provozu a založily projekt art re use. Díky němu už se podařilo zachránit přes 130 tun materiálu, který nabízí zdarma na novou tvorbu. Jedinou podmínkou je jeho návrat zpět do kulturního provozu.
„Vezeme koberce, dřevo, světlo… a nechtěli byste i lino? A dveře?“ Kamila Dungová ze scénografického Platna Studio stojí u bílé dodávky, která právě zacouvala do skladu art re use na pražském Žižkově. „Bereme všechno,“ směje se spoluzakladatel a koordinátor projektu Jan Vincenec.
I se zahradou má sklad, někdejší autoservis Mladé fronty, asi 270 m čtverečních. Víc není potřeba, o zachráněný materiál je velký zájem, takže je většinou do týdne pryč a zdejší sklad je tak spíše distribučním centrem. „Většinu věcí už dokážeme rozdat i na dálku, a to díky rozsáhlému portfoliu uživatelů, kteří jsou schopni si materiál během pár dní rozebrat. O naši službu je obrovský zájem jak na straně nabídky, tak poptávky,“ vysvětluje Jan Vincenec.
Projekt art re use může fungovat jenom díky participaci partnerů, která má tři hlavní pilíře – sklad, dopravu a e-shop. „Praha 3 nám poskytla prostory bývalé autodílny za symbolickou korunu na měsíc. Na dopravě participují sami uživatelé skladu, materiál nám přivážejí a také si ho odvážejí. A poslední drahou položkou je e-shop, ten nám poskytuje sponzorsky firma Shoptet,“ popisuje Jan Vincenec.
Ačkoli art re use vznikl z naléhavé poptávky galerijního provozu, dnes spolupracuje s více než pěti sty subjekty. Jsou mezi nimi velké státní i nezávislé instituce, galerie, muzea, divadla, filmové a televizní produkce, umělecké školy, festivaly, soukromé firmy i jednotliví umělci. A kdo jsou největší dodavatelé a odběratelé materiálu?
„Celou polovinu materiálu dnes dodávají filmové produkce, televizní výroba a komerční provoz. Další čtvrtinu nezávislé kulturní instituce a poslední čtvrtinu státní příspěvkové organizace. Za tři roky provozu jsme již zachránili přes 130 tun materiálu a většinu si rozeberou na tvorbu studenti uměleckých škol,“ vyjmenovává Jan Vincenec.
Jak distribuce materiálu konkrétně funguje a proč mají dnes největší problém s recyklací materiálu právě filmové produkce? I to se dozvíte z reportáže, kterou jsme natočili přímo ve skladu art re use.
Související
-
Lovit poklady v hromadě bez ceny. Zřít duchy na kopci z odpadu
Skládka, sběrné dvory i maďarský systém lomtalanítás. Jsou odpadky nikoho, nebo všech? ArtCafé na pomezí hledání pokladů a zakopávání odpadů přináší Tereza Lišková a hosté.
-
I divadelní kostýmy se recyklují. Peněz není nazbyt a šetří se, říká kostýmní výtvarník
Scénický kostým je svébytná umělecká disciplína. Lze na ni pohlížet z úhlu udržitelnosti? Dají se divadelní kostýmy recyklovat?