10 Shots. Portréty mladých českých filmařů

03602667.jpeg

Česká kinematografie se proměňuje. V české top 10 nejnavštěvovanějších filmů za rok 2015 se neobjevil ani jeden domácí počin. Účast českých filmařů na prestižních zahraničních festivalech je malá, úspěchy v podobě významnějších cen a zájmu zahraniční distribuce takřka žádné. Zároveň se ale představuje množství debutantů a mladých tvůrců, kteří vidí možnosti autorské výpovědi skrze kinematografii odlišně než zavedení tvůrci.

Právě tyto filmaře jsme v pořadu Čajovna v sezoně 2015/2016 představili a chceme je dál sledovat. Poslechněte si 45minutové portréty 10 tvůrců, které je zachycují u příležitosti aktuálních (většinou celovečerních debutových) filmů. Jsou doplněné o tematickou hudbu (od Šostakoviče přes Crystal Castles až po folk), průzkum předcházející krátkometrážní tvorby (s možností podívat se na vybrané filmy přímo u nás na webu) a další informace.

Odvysílané díly:

Ondřej Hudeček: Nebaví mě ukazovat realitu. Hraju si na ni s divákem

Ondřej Hudeček se představuje vizuálně poutavými krátkými filmy „na žánrových pomezích“. Nedlouho po odvysílání rozhovoru se jeho Furiant na festivalu Sundance blýskl cenou, kterou Ondřej Hudeček dostal za režii tohoto půlhodinového snímku. Film je příběh mladistvé homosexuální love story českého divadla Ladislava Stroupežnického. Ta ho (fyzicky) poznamenala na celý zbytek života. „Protiklady se můžou propojovat a iniciovat různé ironické kontexty,“ dodává k romanticko-realistickému tématu režisér.

  Furiant. Film Ondřeje Hudečka o Ladislavu Stroupežnickém
  dobývá festivaly v Sundance nebo Torontu.

03570351.jpeg

Tvůrci filmu Já, Olga Hepnarová: Hledali jsme silnou, nejednoznačnou emoci. Důsledně jednoduchým stylem

Já, Olga Hepnarová, je existenciálně laděný černobílý snímek. Vypráví příběh osminásobné vražedkyně z roku 1973, posledního člověka popraveného v Československu. Hosty Čajovny byli před českou premiérou filmu režiséři a scenáristi Petr Kazda a Tomáš Weinreb a Vojtěch Frič, producent a střihač.

  Já, Olga Hepnarová. Výrazný černobílý debut režisérské dvojice Petr Kazda
  a Tomáš Weinreb o poslední popravené ženě v Československu.

03582312.jpeg

Olmo Omerzu: Pes je v Rodinném filmu metafora rodiny

„Chtěl jsem se zabývat různými vrstvami rodiny. Někde jsem zaznamenal krátkou zprávu o psu, který spadl přes palubu, když plul na lodi se svou lidskou rodinou. Přes tohoto psa jsem začal koncipovat film, ve kterém domácí zvíře funguje jako metaforu pro rodinu," říká Olmo Omerzu v rozhovoru pro Čajovnu o snímku Rodinný film. Ten je inteligentní hrou s nepodceňovaným divákem. Jde o výrazný další krok ve filmografii slovinsko-českého režiséra a, doufejme, i české kinematografie.

  Režisér Olmo Omerzu mluví o svém snímku Rodinný film.
  Další díl série o nadějných tuzemských filmařích připravil Pavel Sladký.

03526438.jpeg

Andy Fehu: Horor, komedie, sociální satira, dobrodružný film? Předem si nekladu žádná omezení

Nenasytná Tiffany, dobrodružná a vtipná hororová komedie o monstru, které nedaleko Horního Jiřetína trestá hledače pokladů za jejich chamtivost, letos v létě významně doplnila chudou škálu žánrů českého filmu. Snímek upozornil na svého režiséra, Andyho Fehu (vl. jménem Ondřej Pavliš), který v něm po letech natáčení amatérských produkcí (mj. Andyho film) zúročil svoje zkušenosti.

  Horory, Tiffany a natáčení na hranici a za hranicí amatérského filmu.
  Hostem Pavla Sladkého byl Andy Fehu, režisér filmu Nenasytná Tiffany a dalších.

03441053.png

Asmara Beraki: FAMU oceňuje celý svět, ale českému filmu chybí energie a vůle

Talentovaná česko-americká režisérka Asmara Beraki myslí v globálním kontextu a klade si za cíl poctivé intimní snímky, které ale neztrácejí kontakt s publikem. Mezi absolventy FAMU z posledních let představuje nezaměnitelný hlas. Zatím nejlépe ji reprezentuje snímek Kdekoliv jinde (Anywhere Else), kterým absolvovala na pražské FAMU a dostala za něj cenu pro nejlepší film Famufestu 2012. Asmara Beraki v současnosti připravuje svůj celovečerní debut A Portrait of the Artist as a Young Woman.

  Asmara Beraki. Talentovaná česko-americká režisérka
  s eritrejskými kořeny připravuje svůj debutový celovečerní film.

03562887.jpeg

Štěpán Altrichter: Schmitke je film, který nesmí fungovat jen intelektuálně

Rozhovor se Štěpánem Altrichterem jsme v Čajovně vedli o snímku Schmitke, filmu vystavěném z atmosféry krušnohorských Sudet, o práci se zvukem, Šostakovičovi a jeho souvislostech s duševně vyhořelým německým inženýrem, který je hlavní postavou filmu.

  Se Štěpánem Altrichterem o snímku Schmitke,
  filmu vystavěném z atmosféry krušnohorských Sudet a práce se zvukem.

03444887.png

Jan Foukal: Pořád máme důvody utíkat do lesa

Jan Foukal se filmem Amerika pokusil o svérázný, ale divácky vstřícný hybrid – natočil hraný snímek s improvizovanými, dokumentárními situacemi a sebou samotným v jedné z hlavních úloh. Pokusil se Amerikou divákům přiblížit současný český vztah k fenoménu trampingu. O snímku se dá přemýšlet jako o dokumentu i hraném filmu. Touto režijní cestou, jak Jan Foukal prozradil v Čajovně, chce jít i dál.

  S režisérem Janem Foukalem o filmu Amerika, trampování, crossoveru
  mezi dokumentem a hraným filmem.

03499047.jpeg

Vít Zapletal: Film nemá mít žádný definitivní význam

Se scenáristou a režisérem Vítem Zapletalem jsme v dubnové Čajovně mluvili o jeho režijním celovečerním debutu Prach. Subtilní rodinné drama vypráví o lidech „kolem blížící se smrti“, o bolesti a vztazích. Režisér o filmu mluví jako o „katolickém realismu“. Vít Zapletal také společně s režisérem Martinem Jelínkem také napsal scénář filmu Road-Movie a asistoval u natáčení filmu Příliš mladá noc režiséra Olma Omerzu. Na scénáři Prachu pro změnu spolupracoval Václav Hrzina, hlavní představitel dalšího debutu, Cesty do Říma (r. Tomasz Mielnik).

  Scenárista a režisér Vít Zapletal mluví
  o filmech Prach a Road Movie.

03599554.jpeg

Michal Kollár: Rudý kapitán nepomrkává po divákovi. Chtěli jsme skutečný thriller

S Michalem Kollárem, slovenským producentem a režisérem detektivního thrilleru Rudý kapitán, mluvíme o adaptování detektivního románu, prostoru pro žánrový film ve střední Evropě a jeho budoucnosti, oblíbeném žánrovém soundtracku, traumatu z debutového filmu a dalších tématech.

  Režisér a producent Michal Kollár představuje
  thriller Rudý kapitán


03588244.png

Jan Těšitel: Chci využívat všech možností filmu a vyprávět tak, jak jsem si to vysnil

Jan Těšitel natočil působivý snímek David, ve kterém sleduje titulního hrdinu (Patrik Holubář), lehce mentálně postiženého mladíka, který uteče z domova a vydá se do Prahy. David bloudí městem, propadá se do samoty a z odchodu z domova se pro něj stává výrazný tíživý zážitek, stejně jako pro jeho rodiče. David zvítězil na Famufestu 2015 (ex aequo s filmem Furiant), kde také získal cenu za kameru (Marek Dvořák), ale distribuován byl jen velmi omezeně a zůstal bohužel opomenutý na Českém lvu i Cenách české filmové kritiky.

   O filmu David, příběhu lehce mentálně postiženého mladíka,
   který uteče z domova, mluví jeho autor Jan Těšitel.


03641916.jpeg

Zdeněk Holý: Lepší filmy, lepší vědecké výsledky. FAMU chci řídit, aniž bych se dostal do kolotoče kompromisů

Sérii portrétů mladých českých filmařů doplňuje také interview s novým děkanem FAMU. V nečekaně vzrušené a sledované volbě děkana Fakulty filmové a televizní Akademie múzických umění zvítězil na začátku roku bývalý šéfredaktor časopisu Cinepur, dramaturgický spolupracovník festivalů (Febiofest, Cinepur Choice, Academia film Olomouc) a filmový producent (např. Danielův svět) Zdeněk Holý. Co plánuje ve své funkci, prozradil v únorové Čajovně.

  O budoucnosti FAMU s čerstvým děkanem fakulty,
  filmovým kritikem, teoretikem a producentem Zdeňkem Holým.

03575741.jpeg