Znovuzrozený RASTR

12. březen 2009

V pražské galerii Dolmen v Nosticově ulici vystavuje skupina mladých výtvarníků, která si říká RASTR. Ačkoli Miloš Englberth, Jindřich Hájek, Jakub Kándl a Jiří Macht založili skupinu teprve před dvěma lety, RASTR má za sebou již několik úspěšných výstav. V Dolmenu představují především novější díla pod názvem Znovuzrození.

Volné sdružení čtyř umělců RASTR vzniklo v únoru 2007 díky průběhu stejnojmenné výstavy v designcentru DEfacto v Michalské ulici v Praze. Uměleckou i výstavní aktivitu Miloše Englbertha, Jindřicha Hájka, Jakuba Kándla a Jiřího Machta dokládají loňské čtyři společné výstavy. Skupina se zabývá fenoménem závěsného obrazu a odkazuje se na klasickou realistickou malbu i na realitu samotnou. Rastr v tomto smyslu nepředstavuje jen uspořádanou soustavu čar nebo síť, ale hlavně vymezení tématu, ke kterému se již každý výtvarník staví po svém.

Jindřich Hájek vystudoval stejně jako Miloš Englberth a Jakub Kándl klasickou malbu v ateliéru profesora Berana na AVU. Na výstavě Znovuzrození vystavuje rozměrná plátna, z nichž zaujme diptych Invaze, v kterém se komiksově vtipnou zkratkou vyjadřuje k těhotenství, ale také politická satira vyobrazující Václava Klause s šaškovským "euronosem". "Název Znovuzrození vznikl z pocitu, že dnešní doba je přelomová. Jsme obestřeni dojmem, že něco starého končí a něco nového začíná," vysvětluje Jindřich Hájek a dodává, že toto téma se táhne dějinami, týká se nás samých, stejně jako našeho okolí.

Miloš Englberth: Reinkarnace

Miloš Englberth se ke Znovuzrození vyjadřuje s popovou křehkostí a výtečným zvládnutím řemesla. Dívky na jeho olejomalbách Probuzení, Procitnutí nebo Když roztál sníh s nadsázkou připomínají slavné Muchovy secesní plakáty. Ještě většího efektu dociluje občasným používáním sololytu.

Jakub Kándl, jenž je navíc absolventem restaurátorského ateliéru profesora Strettiho, pracuje s počítačovou grafikou, ke které často přistupuje tak, jako by se jednalo o malbu. Výsledkem jsou díla na první pohled skutečně připomínající klasickou malbu. V oblibě má i manipulovanou fotografii, díky níž dle svých záměrů zajímavým způsobem posouvá významy (viz. Sluneční bytost).

Pohled na instalaci v galerii Dolmen (v popředí Jindřich Hájek: Znovuzrození)

Jiří Macht, absolvent fotografie na FAMU, je v RASTRu jediným "fotografem na plný úvazek". V sérii Znovuzrození Zloprcka, kde se zlo klube ze skořápky a na vzduchu okamžitě samovolně hoří, odkazuje na některé žlučovité představitele nejmenované politické strany. V generační výpovědi RASTRu jde o částečně radost ze znovuzrozené demokracie, ale také o obavy o její budoucnost, ke které mají umělci potřebu se vyjadřovat. Zajímavý je v tomto smyslu i přepis hovoru přes fotografii "telefonujícího pohodáře", sedícího v tureckém sedu na kapotě svého auta: "Čau Karle, super že voláš. Ne fakt tam nemůžu dorazit, nemám prachy, musím makat. Jinak tady nic novýho...," až na další korupční aféru, jak se dozvíme později...

Jindřich Hájek: Územní plán

Formální spojení všech čtyř umělců vytváří na pozadí RASTRu celek, který opticky působí kompaktně, i když se skládá z děl vytvořených rozdílnou výtvarnou technikou. Jejich výpověď je svěží i humorná, aniž by byla prvoplánová.

Výstava Znovuzrození probíhá v galerii Dolmen do 20. března.

autor: Tomáš Kůs
Spustit audio