Zlata Holušová: Vzorem Colours of Ostrava je Leonardo da Vinci

Zlata Holušová
Zlata Holušová

„Člověk v sobě musí mít spoustu poloh a hlavně se dívat na svět dětskýma očima,“ myslí si zakladatelka, majitelka a dramaturgyně festivalu Colours of Ostrava Zlata Holušová. Osmnáctý ročník začal 17. července a potrvá čtyři dny.

V mládí hltala LP desky Jiřího Černého, na bíloveckém gymnáziu vedla literární a hudební klub a dva týdny před 17. listopadem 1989 tam spustila studentskou revoluci.

Dolní Vítkovice a Colours of Ostrava 2018

Vždy se pohybovala na hraně úspěchu a kolapsu a na toto období vzpomíná jako na hořkosladké. Od začátku 90. let pracovala v hudební redakci Českého rozhlasu Ostrava a souběžně zakládala a spoluorganizovala festivaly jako Dolnolhotský buben, Ostravský buben nebo Hudba k tichu. V roce 2002 se z nich vyloupl festival Colours of Ostrava, který přemaloval černobílou Ostravu na město, kam se sjíždí publikum z daleka široka.

Neumím to jinak, než dělat velké hostiny

Principem jednoho z největších evropských multižánrových festivalů hudby a diskusního fóra, tzv. Meltingpotu, je slučovat tvůrčí a umělecké činnosti. I proto se letošního Meltingpotu, který se koná na deseti scénách, účastní například ekonom Tomáš Sedláček, tanečník a choreograf Yemi A. D., spolupracovnice zpěvačky Madonny Donna de Lory nebo vůdčí osobnost tzv. bioartu Joe Davis.

Jessie J na Colours of Ostrava 2018

„Na Colours jdou proti sobě kolikrát úchvatné věci, je to až marnotratné, ale já to neumím jinak, než dělat velké hostiny. Coloursy jsou tedy obří hudební a intelektuální hostina. I doma, když chci někoho pohostit, připravuji nejméně pět jídel,“ usmívá se Zlata Holušová v souvislosti s otázkou, jak se vyznat v časově nabitém programu festivalu, a nabádá spoléhat na vlastní intuici a náhodu.

Jako by to byl poslední ročník

Až do roku 2011 se festival konal přímo v centru města. Areál Černé louky a Slezskoostravského hradu ale kapacitně přestal stačit, a tak se kapely i návštěvníci přestěhovali do industriální oblasti Dolních Vítkovic. Počet fanoušků se tak v posledních letech dostává k padesáti tisícům. Přibylo práce i hudebníků, zapotřebí byl profesionálnější, daleko větší tým organizátorů. Zlata Holušová ale svého rozhodnutí nelituje a se svým festivalem se už jinam stěhovat nechce.

Publikum na vystoupení Cigarettes After Sex na Colour of Ostrava 2018

„Festival skloubil všechny mé vášně. Celý rok jsem na cestách za hudbou, od Indie po Afriku, táhne mě to tam, kde jsou tvůrčí lidé, kteří toho hodně dokázali. Coloursy ale patří Ostravě a tady zůstanou. Dávám do nich všechno, každý ročník totiž může být tím posledním. S tou představou do toho jdeme,“ říká.

Jeden velký úspěch už má Zlata Holušová tento rok za sebou - nominaci na samuraje WOMEXu (The World Music Expo). Organizátorka Colours of Ostrava se stala jednou z pěti komisařů, kteří z více než dvou set tisíc kapel z celého světa vybírali čtyřicítku vystupujících na tomto největším oborovém veletrhu.

Hudební festivaly 2019: Hvězdy ze spodních pater

Rosalia – Pull and Bear

Ať už na letní festivaly jezdíte kvůli velkým hvězdám, atmosféře nebo kamarádům, vždy zkuste pátrat také ve spodních patrech programu. Dost možná budete překvapeni.

Které světové festivaly ji zajímají? Kam jezdí pro inspiraci? Pro jaké festivalové scény má slabost? A jaký má názor na firemní sponzorství kultury? I o tom hovořila Zlata Holušová ve vltavské Vizitce.