ŽIVĚ: Hudební fórum Hradec Králové 2025. Cerhova Zrcadla v podání Filharmonie Hradec Králové
Dramaturgický plán 21. ročníku festivalu Hudební fórum Hradec Králové nemohl nijak obejít 100. výročí narození otců zakladatelů avantgardní hudby, resp. hudby soudobé: Bouleze, Beria, Cerhy, Kurtága a Henzeho. Představuje díla, která významně formovala vývoj dějin hudby po druhé světové válce až do přelomu století. Přímý přenos vysíláme v úterý 21. října ve 20:00.
Etapu, která přinesla tvorbu tak mimořádně stylově rozmanitou jako žádná jiná. Vybraná díla poměrně radikálním způsobem obohatila dosavadní kompoziční možnosti. Zároveň nalezla širokosáhlé uplatnění a měla zásadní vliv na svou dobu. Tyto milníky jsou projevem klíčových hudebněhistorických momentů a nezaměnitelnými příklady fascinující různorodosti evropské hudby uvedeného období. Jedno mají společné: díky své novosti a radikálnosti se lidskému uchu nikdy neomrzí.
Skutečnost, že Cerhova Zrcadla byla souborně provedena až dvanáct let po jejich napsání, změnila vnímání hudební historie. Zpoždění zbavilo cyklus jeho výbušné síly. Na počátku 60. let 20. století by bývalo šlo o hudbu po všech stránkách novou a průkopnickou, milník nejen rakouských hudebních dějin. V Zrcadlech vyvrcholil vývoj vedoucí k oddělení Cerhova hudebního jazyka od tradičních rytmických, melodických a harmonických vyjádření.
PROGRAM:
Friedrich Cerha: Zrcadla
Hraje: Filharmonie Hradec Králové
Řídí: Jiří Rožeň
Uvádí: Wanda Dobrovská
Tento styl, později označený jako témbrová hudba (Klangkomposition), zneplatnil nejen zděděné hudební zákony, ale i požadavek poválečné avantgardy na podřízení všech prvků skladby rozumové kontrole. Předmětem kompozice se staly jednotlivé tóny, tónové shluky a šumy, včetně jejich výšky, trvání a hustoty. Jako prvky formy posloužily světlejší nebo tmavší, řidší nebo hustší struktury, změny polohy, rozsekávané nebo stmelované zvukové objekty, plochy a propletence.
Jiří Rožeň studoval dirigování na konzervatořích a univerzitách v Praze, Salcburku, Hamburku, Curychu a Glasgowě. Byl finalistou dirigentských soutěží Nestlé and Salzburg Festival Young Conductor’s Award a Donatella Flick LSO Conducting Competition. Působil u Skotského symfonického orchestru BBC, kde pracoval po boku D. Runniclese a T. Dausgaarda, kterým asistoval na BBC Proms a Edinburském mezinárodním festivalu. Byl uměleckým kurátorem festivalu Opera nova 2024. Je předním dirigentem v oblasti soudobé opery a vášnivým propagátorem české hudby, mj. děl Martinů, Suka, Kalabise nebo Kabeláče.
Filharmonie Hradec Králové nese svůj název od vzniku České republiky v roce 1993. Těleso navázalo na činnost profesionálního městského orchestru založeného v roce 1978, který dosáhl statusu státního symfonického orchestru v roce 1987. Významná období uměleckého rozkvětu orchestru jsou spojena se jmény prof. F. Vajnara a A. S. Weisera.
Od sezóny 2018–2019 je šéfdirigentem FHK Kaspar Zehnder. FHK účinkuje na významných festivalech včetně Pražského jara a také v zahraničí, nahrává pro Českou televizi a Český rozhlas. Od roku 2005 je pořadatelkou festivalu Hudební fórum Hradec Králové.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
George Farquhar: Galantní lest. Hvězdně obsazená komedie o dvou zchudlých londýnských kavalírech
-
Alain-Fournier: Kouzelné dobrodružství. Obraz citového života mladých na přelomu 19. a 20. století
-
Abel Posse: Psi z ráje. Objevil Kolumbus ztracený ráj?
-
Povídky Stefana Benniho, Marca Lodoliho, Itala Calvina a dalších italských spisovatelů
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka






