Ženská práce. Písně a příběhy přelomových autorských zpěvaček od Niny Simone po Yoko Ono

PJ Harvey. Portrét rockové songwriterky mezi vztahovou terapií a válečnou reportáží

Polly Jean Harvey vzešla z nezávislé scény konce 80. a začátku 90. let, zvuk jejího tria byl punkový a postpunkový, ovšem ona sama byla a je doma v médiu písně, takže je tu silný gen osobité songwriterky; experti v jejích začátcích dokonce diagnostikují blues. K tomu, jak uvidíme, PJ Harvey nezvykle rychle vystoupala k mezinárodní popularitě: po roce existence hrálo její trio před davy největších festivalů.

Překrývá se tak u ní několik přístupů: a) tvrdý indie rock, b) uvažování o udržitelném a skutečně kreativním popkulturním mainstreamu a c) písničkářství. S touhle konstelací pracuje Polly Jean už přes třicet let, což je stěží uvěřitelné – při tom, s jakou lehkostí se odehrávají její další a další stylové proměny a tematická přeostření.

PJ Harvey –⁠ Rid Of Me

Tenhle portrét přinášíme v době, kdy po deseti studiových albech a nespočtu dalších poutavých nahrávek není žádnou laureátkou za zásluhy: hudba, knihy i koncerty jsou živoucí a velmi relevantní vůči dnešku i nadčasovým tématům. Po výrazných koncertech PJ Harvey ve Foru Karlín nebo Lucerně má koneckonců zpěvačka u nás mnoho příznivců, které přesvědčila i naživo.

autor: Pavel Klusák
Spustit audio

Související