Zemřela finská skladatelka Kaija Saariaho. Ohlédněte se s námi za její tvorbou!
V pátek 2. června zemřela ve věku 70 let Kaija Saariaho, jedna z nejslavnějších skladatelek své generace. „Jsem přesvědčena, že každý opravdu komplexní umělec v sobě má jak mužskou, tak i ženskou empatii a senzibilitu,“ nechala se slyšet. Byť si byla dobře vědoma toho, že při budování své kariéry musela obhajovat svůj talent s daleko větší vehemencí a trpělivostí než její mužští kolegové, ve své tvorbě a kompozičním výzkumu se soustředila na jiná témata.
Dnes se počítá mezi pionýrky v oblasti elektronické a elektroakustické tvorby, které se intenzivně věnovala v 80. letech minulého století v Paříži. Chtěla vytvořit partitury, ve kterých se akustické zvuky hudebních nástrojů organicky propojí se zvuky elektronickými. Ve Francii také prohlubovala svůj zájem o spektralismus, způsob komponování, který až vědeckým způsobem pracuje s přirozenými vlastnostmi zvuku a jeho frekvenčním uspořádáním.
Na škole psala mnoho vokálních skladeb, na vrcholu své kariéry se k lidskému hlasu vrátila ve velkém stylu: Od roku 2000 mělo premiéru pět jejích oper. V té první účinkovala Dagmar Pecková (L'amour de Loin), v té poslední Magdaléna Kožená (Innocence). L'amour de Loin, láska na dálku, se prováděla také v Čechách, Národní divadlo Brno připravilo svoji inscenaci v roce 2017.
Související
-
Do hloubky a na dřeň. Chris Newman probouzel společenské svědomí
Podle Newmana jsme otočné čepy propojující Boha s tím, co děláme. Svoji svéráznou vizi hudby a umění předvedl britský umělec na Expozici nové hudby v Brně.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.