Zažijte boj o demokracii! Vyzývají tvůrci Sametové simulace

26. listopad 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Sametová simulace: Tři smrti Martina Šmída v režii Ondřeje Štefaňáka

Kam zmizely revoluční ideály? A byla to naše poslední revoluce? Na tyto otázky se pokusí odpovědět inscenačně výstavní projekt Sametová simulace. Jeho cílem je rekonstrukce událostí konce roku 1989 v Československu, tehdejšího boje o demokracii.

Sametová simulace je výsledkem spolupráce Činohry Národního divadla Praha, Národního muzea, Divadla Archa, souboru Vosto5 a skupiny 8 lidí. 

Zpět na Letenskou pláň

První část sametové simulace Tribuna mapuje tlak široké veřejnosti  na vládnoucí komunistickou stranu a zpracovává audiovizuální materiály z masových demonstrací, které v listopadu 1989 vyvrcholily na Letenské pláni.

Čtěte také

Autory výtvarné koncepce Tribuny jsou Jan Brejcha a Mikoláš Zika, zvukový design z dobových záznamů vytvořil Martin Tvrdý.

Tribuna má být komponovaným zážitkem ve formě audiovizuální instalace, do které divák vstoupí. Základem pro tuto instalaci byly televizní záznamy z letenských demonstrací z 25. a 26. listopadu roku 1989, kdy vznikala do té doby nevídaná spontánní komunikace mezi demonstrujícími a tribunou,“ popisuje obsah a podobu první části Sametové simulace Petr Prokop. Tribunu bude možné navštívit 26. a 27. listopadu v Divadle Archa vždy od 15 do 20 hodin.

Zažijte revoluci z pohledu poslance!

Druhou částí sametové simulace je Federál, ve kterém tvůrci zrekonstruují zasedání Federálního shromáždění od událostí 17. listopadu. Jako textový materiál posloužily dobové zápisy schůzí federálního shromáždění. Site specific performance se odehraje 27. a 29. listopadu v budově bývalého Federálního shromáždění, dnes v Nové budově Národního muzea.

Diváci zamíří přímo do sálu původního Federálního shromáždění, aby mohli usednout do lavic a být součástí jednání,“ představuje obsah druhé části Sametové simulace Nina Jacques a dodává: „třicítka herců bude rozmístěna mezi diváky, kteří se tak stanou součástí hlasování o zkáze režimu. Pro tento projekt jsme vycházeli ze čtyř set stránkového materiálu, což nám trvalo zhruba půl roku, ale výsledkem je mnohem kratší text, ve kterém přirozeně dochází k určitým interpretacím. Ale naším cílem bylo přistoupit k tomu co nejpoctivěji.

Občanské fórum versus komunistická moc

Sametovou simulaci uzavře Kabinet, který zpracovává přepisy série uzavřených kabinetních vyjednávání mezi zástupci tehdejšího Občanského fóra v čele s pozdějším prezidentem Václavem Havlem a komunistické moci v čele s předsedou vlády Ladislavem Adamcem. Kabinet bude možné navštívit na Nové scéně Národního divadla 30. listopadu a 1. prosince. Jako textový základ posloužil přepis jednání, který zajistil tajemník Václava Havla, Vladimír Hanzel.

Sametová simulace: Kabinet – první čtená zkouška

Text měl původně šest set stran a sám Vladimír Hanzel ho rozdělil na deset dějství. Použil skoro až havlovskou divadelní terminologii v úvodu každého toho setkání, které trvalo pokaždé jinak dlouho – někdy 20 minut jindy zase čtyři hodiny. My jsme se z tohoto množství snažili vytáhnout ty části, na kterých je nejlépe vidět měnící se strategii. Začíná to silným Adamcem a končíme sestavování vlády mezi Václavem Havlem a Mariánem Čalfou. Chceme ukázat nezpochybnitelnou funkci Václava Havla právě v těchto vyjednáváních,“ říká o práci na části Kabinet Jiří Havelka.

Zahrajte si za Havla

Národní divadlo vyvinulo při příležitosti výročí sametové revoluce a jako součást Sametové simulace speciální herní automaty. Rozmístěny jsou ve třech budovách Národního divadla, tedy v historické budově, Nové scéně a Stavovském divadle. Jaké je být kladným hrdinou? Jaké je organizovat revoluci a být Václav Havel jako postavička v počítačové hře? To všechno můžete zakusit prostřednictvím hry, jejímž spoluautorem byl i kmenový režisér činohry Národního divadla Jan Frič.

Sametové akrády: Letris

Takové automaty známe z 80. let z maringotek od světských. Hodně se na tom pařilo a bylo to pro lidi něco zajímavého a undergroundového ze západu, i přesto, že to byla bohapustá zábava, na které se pouze vydělávaly peníze. Ale faktem je, že v těch hrách člověk vždy bojuje proti nějakému zlu, tak jsme se to rozhodli to spojit a vtělit do těch her revoluční ideály – třeba jaké by to bylo zahrát si za Havla, za tu správnou stranu,“ vysvětlil koncept Sametových arkád Jan Frič.

Poslechněte si celé ArtCafé, do něhož hudbu vybíral Dominik Gajarský. Ten tematicky zůstal u roku 1989, ale pro porovnání domácí a zahraniční tvorby se zaměřil na hudbu vznikající na svobodné straně železné opony.

Spustit audio

Související