Vyvolávat v čaji z magnólie? Skvěle to funguje, říkají experimentální filmaři
„Recept na vývojku – zimní nebo letní? Léto je lepší, to se dají použít v podstatě jakékoliv květy, skvělá je třeba magnólie, uděláte výluh, přidáte prací sodu a můžete vyvolávat,“ říká Goergy Bagdasarov, jeden ze zakladatelů pražského filmového labu Labodoble.
Jestli jste někdy byli zavření v koupelně a v tlumeném světle červené žárovky čekali, co se před vámi na fotopapíru objeví, tu radost z domácí foto alchymie znáte. Rádi se jí oddávají i někteří filmaři. Protože, když víte jak a v čem, můžete si vyvolat svůj vlastní film, můžete ho i kopírovat a remixovat se dá i při samotném promítání.
Práci umělci vedených filmových laboratoří představovala sekce Film Labor na PAFU, Přehlídce animovaného filmu, festivalu, který se na začátku prosince konal v Olomouci. Sjeli se tam filmaři z Grenoblu, Berlína a Barcelony, to vše na pozvání Alexandry Morales a Georgyho Bagdasarova, tedy dvojice, která jeden z labů - Labodoble - zřídila i v Praze.

„Potřebujete absolutní tmu a tekoucí vodu, no a pak můžete vyvolávat filmy kdekoliv, klidně – pro začátek – i v koupelně. Já mám velkou koupelnu, mám tam navíc umyvadla, pak ty chemikálie, které potřebuju, a pak tank na vyvolávání filmu. To je speciální nádoba, kde je film umístěný tak, aby se navzájem nikde nedotýkal, je tam stočený a chemikálie ho omývají," říká Gaëlle Rouard z Francie.
Právě ve francouzském Grenoblu se na začátku devadesátých let zrodila scéna filmových labů otevřením prvního podobného prostoru nazvaného MTK. Postupně se přidávali další, jen na webovém rozcestníku www.filmlabs.org jich teď najdete kolem padesátky.

Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.